14-12-2012 11:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Na een actie van Greenpeace volgt 's werelds grootste spijkerbroekfabrikant, Esprit, Mango en Zara met het gifvrij maken van hun kleding. 

“Levi Strauss & co erkent de dringende behoefte om industriële uitstoot van gevaarlijke chemicaliën te elimineren,” aldus de spijkerbroekengigant via een persbericht.

Negen dagen na een zeer kritisch rapport van Greenpeace over het gebruik van gevaarlijke chemicaliën door kledingfabrikanten geeft Levi’s toe “dat de industrie dit serieus moet nemen en anders moet denken over de manier waarop chemicaliën worden gebruikt.” De actiegroep lanceerde samen met het rapport een wereldwijde actie waar 210.000 mensen zich via sociale media bij aansloten.

Concrete stappen

Levi’s heeft toegezegd voor 2020 werk te hebben gemaakt van de beschuldigingen door de hele bedrijfsketen onder de loep te nemen. Hiervoor zullen de vijftien grootste leveranciers in Mexico en China informatie moeten verstrekken over watervervuiling. Uiteindelijk zal dit leiden tot nuluitstoot van giftige chemicaliën.

Succesvolle actie

Negen dagen na het rapport van Greenpeace over watervervuiling in Mexico reageerde Levi’s met deze toezegging. In enkele dagen tijd sloten meer dan 210.000 mensen via sociale media zich aan bij de actiegroep en gingen 700 de straat op in meer dan tachtig steden om te protesteren tegen de watervervuiling. “We zijn onderdeel van een nieuwe, constructieve beweging met een nieuwe groep mensen die sociale media gebruiken,” zei Greenpeace campagnevoerder John Deans. “We zijn niet meer je grootvaders Greenpeace.”

Merken als Zara, Esprit, en Mango gingen Levi’s al voor met het ondernemen van stappen om gifvrije kleding te maken. Greenpeace zegt verder te gaan om merken als Calvin Klein, Gap en Victoria’s Secret ook over de streep te  trekken.

Bron: Brandchannel Foto: Burky