’Modemerken moeten meer op het ontwerpproces focussen’

Kleding

11-08-2015 13:33 | Door: Chris Thijssen

Van de kleding die wordt geproduceerd, wordt 30 procent nooit verkocht, stelt modeonderzoeker Hasmik Motevosyan. Om dit overschot terug te dringen, zouden modemerken meer op het ontwerpproces moeten focussen.

Tijdens haar onderzoek naar een duurzamere productieketen in de mode-industrie, bedacht Hasmik Matevosyan een nieuw ontwerpsysteem en een bijbehorend businessmodel. Via een videocursus stelt ze het concept wereldwijd beschikbaar aan modemerken. 

“Modemerken zitten met overproductie en investeringen die niet worden terugverdiend”, zegt de onderzoeker in een video. “Consumenten kunnen vaak niet vinden wat ze zoeken in de winkels, en nemen genoegen met wat er wordt aangeboden voor een lagere prijs.”

30 procent overproductie

Matevosyan is ontwerper, modeonderzoeker en auteur van het boek Paradigm Shift in Fashion. Tijdens haar onderzoek naar een duurzamere productieketen ontdekte ze dat er gemiddeld 30 procent overproductie is. 30 procent van wat er wordt ontworpen, geproduceerd, verpakt en getransporteerd, wordt nooit verkocht.

Dit geldt volgens haar ook voor ethisch en milieuvriendelijk geproduceerde kleding. Daarom ligt de oplossing voor een duurzamere keten niet alleen bij de productie, maar voor een groot deel ook bij het ontwerpen van kleding, stelt Matevosyan.

Marktonderzoek

De kern van haar boodschap is dat ontwerpers beter naar de behoefte van de consument moeten luisteren. “In elke tak van design onderzoeken we tot in den treure wat de consument wil, de mode is daarin volstrekt achtergebleven”, zei Matevosyan eerder tegen Vrij Nederland.

Volgens de onderzoeker bouwt een merk op die manier bovendien een duurzame relatie met consumenten op. “Nu moet je de aandacht van de klant vasthouden, door elke vier weken iets nieuws in het rek te hangen”, zegt ze tegen Vrij Nederland. “Met mijn businessmodel komen ze juist om te kijken of jij die jurk naar hun wensen hebt aangepast.”

Videocursus

De videocursus met de naam Good Fashion Mastery legt stap voor stap uit hoe modemerken kleding kunnen produceren die milieuvriendelijk, winstgevend en aantrekkelijk is. In tien video’s focust Matevosyan onder andere op het bouwen van een klanten-community.

Verder is er aandacht voor het voorkomen van verspilling van hulpbronnen tijdens de productie, en de verspilling van financiële investeringen.

Samenwerken

Matevosyan wil zoveel mogelijk modemerken wereldwijd van de cursus laten profiteren. “We kunnen de mode-industrie alleen veranderen als we samenwerken en het systeem verder ontwikkelen”, schrijft ze op haar website.

De cursus is gefinancierd met crowdfunding. Via het platform Indiegogo kreeg Good Fashion Mastery de steun van veertig modemerken uit zeventien verschillende landen. Dit zijn volgens Matevosyan zowel grote als kleine merken, die tussen de één en tien jaar bestaan. In totaal haalde ze € 8.545 op.

Bekijk hier de TEDx Talk van Hasmik Matevosyan:

 

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Hasmik Motevosyan, via Indiegogo, Vrij Nederland | Foto: Emily May, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail