12-08-2015 18:24 | Door: Chris Thijssen

Adidas wil de komende jaren winkels openen waar consumenten hun schoenen en kleding naar wens kunnen laten maken. De eerste zogeheten Store Factory gaat in 2016 open.

Adidas wil schoenen en kleding volledig laten aansluiten op de wensen van de klant. De maten worden in de winkel opgemeten. Een paar minuten later ontvangt hij zijn individueel ontworpen en gevormde schoen uit een automaat.

“De consument krijgt schoenen die precies op zijn behoefte zijn afgestemd. De op maat gemaakte schoenen passen perfect aan zijn voeten en sluiten goed aan op zijn bewegingen”, zegt Adidas-directeur Glenn Bennet tegen het Duitse Handelsblatt. Hoe de schoen precies wordt geproduceerd, zegt Bennet niet.

Productie in Azië

Adidas hoopt niet alleen op stijgende inkomsten, maar ook op een nauwere relatie met de consument. “We leren onze klanten op deze manier beter dan ooit kennen”, zegt Bennet. Hij hoopt een oplossing te vinden voor collecties die niet goed op de wensen van de consument aansluiten.

Het gat tussen collecties en consumentenbehoefte heeft onder meer te maken met de productie in het Verre Oosten. Adidas laat zijn collecties sinds lange tijd in grote fabrieken in Azië produceren. Dat is volgens Bennet economisch voordelig, maar heeft ook een nadeel. Het kledingmerk moet langere tijd vooruit plannen en de levering duurt lang.

Voorraadbeheer

Als gevolg daarvan sluit het assortiment niet altijd aan bij de vraag. Van sommige producten zijn er te weinig. Andere artikelen blijven over, waardoor die uiteindelijk in de opruiming belanden, of helemaal niet worden verkocht.

De Store Factories moeten dit voorkomen. Door direct in te spelen op de vraag van de consument, verwacht het merk op termijn minder voorraadoverschotten. Het is volgens Bennet niet de bedoeling dat de winkels de grote productiefabrieken in Azië volledig vervangen.

Duurzame schoen

Adidas lanceerde eerder dit jaar een sneaker gemaakt van plastic afval uit de oceaan. Met dit duurzamere product hoopt het merk ook meer klanten aan zich te binden.

Bron: Handelsblatt | Foto: chinnian, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)