12-08-2015 15:13 | Door: Chris Thijssen

Met verschillende effectieve maatregelen gaat de Duitse supermarktketen Penny voedselverspilling tegen. De retailer claimt 99 procent van alle levensmiddelen te verkopen. 

Deze week brengt Penny het onderwerp voedselverspilling ook onder de aandacht bij de consument. De supermarktketen wijst consumenten erop dat ze levensmiddelen niet te snel moeten weggooien.

Zelf zegt Penny dat het 99 procent van alle levensmiddelen die het inkoopt, ook verkoopt. Om dit percentage te bereiken, volgt de retailer een meerlaagse strategie. Zo gebruikt Penny speciale voorspellingssystemen, die in sommige gevallen zelfs rekening houden met het weerbericht. Een geautomatiseerd bestelproces zorgt voor voldoende voorraad van versproducten.

Verder voorkomen korte transportroutes tussen voorraadlocaties en winkels verspilling. Ook het groeiende aanbod uit de regio en de dagelijkse levering dragen volgens Penny bij aan de prestaties.

Voedselbank

De levensmiddelen die ondanks deze maatregelen toch niet worden verkocht, maar nog wel eetbaar zijn, schenkt Penny sinds 2007 kosteloos aan de Duitse voedselbank. Producten die bedorven zijn, of om andere reden niet meer kunnen worden gegeten, worden volgens de keten afgevoerd in overeenstemming met wettelijke eisen.

Duurzaamheidsweek

"We zijn al zeer succesvol in de strijd tegen voedselverspilling. Maar samen met onze klanten kunnen we nog meer bereiken", zegt Stefan Magel, Manager Marketing & Sales bij Penny, in een persbericht. 

Tijdens de Penny Duurzaamheidsweek, die tot en met zaterdag 15 augustus duurt, verkopen 2.200 Penny-supermarkten kruidenstokbrood en kaas met een extra groot gedrukte houdbaarheidsdatum op de verpakking. 

Hiermee wil de Duitse retailer, onderdeel van de Rewe Group, consumenten helpen voedselverspilling te voorkomen. Van de 82 kilogram voedselafval, die elke Duitser jaarlijks gemiddeld aan levensmiddelen weggooit, ontstaat volgens Penny een aanzienlijk deel thuis. 

Zintuigen gebruiken

Volgens Penny zijn veel consumenten onzeker over wat de datum van minimale houdbaarheid (THT) zegt. “De THT-datum geeft alleen aan tot welk moment een product bij de juiste opslagwijze zijn smaak en eigenschappen in ieder geval behoudt”, zegt Klaus Mayer, directeur van Rewe Group-Qualitätsmanagement.

“Een yoghurt die de THT-datum bereikt, is niet plotseling slecht. Iedereen zou in eerste instantie zijn zintuigen moeten gebruiken. Kijk, ruik, proef en beslis daarna of het product nog eetbaar is of niet.”

Voedselverspilling

Andere supermarkten werken ook aan het verminderen van voedselverspilling. Zo opent dit najaar in Stockholm de eerste restpartijen-supermarkt. Het assortiment van de winkel bestaat uit gedoneerde restpartijen van grote retailers. 

Bron: Rewe Group | Foto: Rewe Group