19-08-2015 16:54 | Door: Chris Thijssen

De Amerikaanse start-up Evrnu recyclet katoenen kleding tot nieuwe stoffen, waarvan opnieuw kleding kan worden gemaakt. Volgens de start-up zijn de gerecyclede materialen van hogere kwaliteit dan het textiel waarvan ze zijn gemaakt.

Hiermee wil de start-up kledingmerken helpen bij het recyclen van producten die ze reeds verkopen, en deze helpen om te zetten in nieuwe kleding. Volgens Stacy Flynn, CEO en oprichter van Evrnu, drijft de kledingindustrie op consumptie en veroudering. “Stijlen veranderen continu”, zegt ze in een video. “De trends van vandaag, worden uiteindelijk het afval van morgen.”

Grootste vervuilers

Flynn stelt dat de wereldwijde kledingindustrie een van de meest vervuilende industrieën ter wereld is.

“Tijdens de productie van kleding komt veel giftig afval vrij, dat de lucht en water vervuilt.”, zegt ze op de website van Evrnu. “Daarnaast heeft de industrie weinig zorg voor het leven van zijn producten, na gebruik”, vervolgt ze. “We vroegen ons af of er een betere manier zou kunnen zijn.”

Hogere kwaliteit

Na verschillende onderzoeken en experimenten bleek niet alleen dat er een betere manier was, maar dat Evrnu ook producten kon maken die van hogere kwaliteit waren dan de kleren waarvan ze werden gemaakt. Volgens de start-up is het mogelijk met deze vezels zachte t-shirtstoffen te maken, met de levensduur van denim.

De technologie van Evrnu is gebaseerd op twee kernprocessen voor het recyclen van gebruikt katoen. Eerst stript het bedrijf verf en andere stoffen uit het katoenen textielafval. Daarna wordt het katoen omgezet tot pulp, door het af te breken naar de vezelmoleculen waaruit het katoen is opgebouwd.

Deze vezels worden vervolgens gecombineerd en met behulp van een matrijs geperst tot een nieuwe vezel, die in verschillende maten en texturen kan worden gemaakt.

Bestaand businessmodel

Wat volgens Flynn revolutionair is aan deze technologie, is dat die werkt met het bestaande businessmodel voor mode. “De technologie vereist geen verandering in de productieketen”, zegt ze.

“Ook kunnen de kledingindustrie en consumenten hun behoefte aan nieuwe stijlen behouden. Door onze werkwijze kunnen we oude stijlen op een duurzame manier omzetten in nieuwe stijlen.”

Evrnu haalde vorig jaar $ 25.922 op via crowdfundingplatform Indiegogo. De start-up is op dit moment in de race race bij de Green Challenge van de Nationale Postcode Loterij.

Bron: Evrnu, Postcode Loterij Green Challenge | Foto: Joel Penner, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)