21-08-2015 09:04 | Door: Chris Thijssen

Footprint Duurzame Bedrijfskleding slaat een nieuwe weg in. Het bedrijf wil eind 2015 een nieuwe bedrijfskledinglijn, gemaakt van PET-flessen, op de markt brengen.

Het Nederlandse bedrijf Footprint levert bedrijfskleding, gemaakt van GOTS-gecertificeerde stoffen en technisch innovatieve materialen. De kledingstukken, vooral pakken, representatieve jurken en horecakleding, worden op maat gemaakt. Ook levert het bedrijf promotiekleding, gemaakt van biologisch katoen.

"Hotels met het Green Key-keurmerk zijn al veel met duurzaamheid bezig."

Footprint komt, naast de bestaande lijnen, met een nieuwe duurzame collectie zegt CEO Shekila Ramautar. Naar verwachting komt de lijn in december op de markt.

“De kleding wordt gemaakt van gerecyclede PET-flessen”, zegt Ramautar. “Hiervoor werken we samen met een nieuwe leverancier uit Frankrijk. Het is eigenlijk een laboratorium, waarin onderzoekers steeds nieuwe stoffen uit PET-flessen ontwikkelen.”

Dealers

Footprint werkt nu aan de productie van de eerste samples van de bedrijfskleding. Wanneer de fotoshoots zijn gehouden, en de eerste brochure klaar is, worden nieuwe dealers benaderd. “We zoeken voor deze lijn naar bedrijfskledingdealers, ook dealers die nog geen duurzame of biologische kleding aanbieden”, zegt de CEO.

“Daarnaast richten we ons op hotels, die rechtstreeks bij ons kunnen inkopen. Zo zijn hotels met het Green Key-keurmerk al veel met duurzaamheid bezig. Met onze duurzame bedrijfskleding kunnen ze de laatste puntjes op de i zetten.”

Kansen in het bedrijfsleven

Footprint Duurzame Bedrijfskleding komt vooruit uit het duurzame modelabel van Ramautar, gericht op consumenten. De CEO zag echter dat er vooral in het bedrijfsleven kansen zijn voor duurzame kleding. “Ik kwam erachter dat onder andere de horeca een grote tak is die snel verduurzaamt. Er komen steeds meer horecazaken met een biologisch aanbod.”

"Met onze duurzame bedrijfskleding kunnen bedrijven de laatste puntjes op de i zetten"

Voor Ramautar reden om een nieuwe weg in te slaan. “Voor consumenten is de stap naar duurzame kleding nog steeds lastig. Mensen in een bedrijf weten vaak al iets van de drie P’s (People, Planet, Profit). Ze weten wat deze visie inhoudt, en wat ze ermee willen en kunnen bereiken. Voor hen is de overstap eenvoudiger.”

Transparantie

Al zijn veel bedrijven met duurzaamheid bezig, volgens de CEO is kleding vaak nog een ondergeschoven kindje. “We horen vaak: ‘het is maar kleding’. Maar dat is juist het punt. Het ís kleding, een van de grootste vervuilers ter wereld. Hiervan willen we bedrijven bewuster maken.”

Om dat bewustzijn te vergroten, maakt Footprint zijn productieketen zo transparant mogelijk. Hiervoor werkt het bedrijf op een manier die vergelijkbaar is met de werkwijze van het Nederlandse consumentenkledingmerk Studio Jux.

Ramautar: “Dragers van onze kleding kunnen precies nagaan wie hun kledingstuk heeft gemaakt. Iemand maakt de blouses, iemand de gilets, en iemand de mouwen van jasjes. Via een aparte pagina op de site kan de gebruiker terugvinden wie zijn kledingstuk heeft geproduceerd.”

Bron: Footprint Duurzame Bedrijfskleding | Foto: Footprint Duurzame Bedrijfskleding