02-09-2015 07:06 | Door: Chris Thijssen

B2B-platform Voedselmarkt.nl start met de verkoop van groente en fruit met afwijkende vormen. Hiermee biedt het platform nieuwe afzet- en inkoopmogelijkheden voor bedrijven in de voedingsbranche.

Voedselmarkt.nl is een online veilingplatform waarop vraag en vriesvers aanbod bij elkaar komen. Partijen vlees, vis, groente en fruit die buiten de markt dreigen te vallen, worden via het platform verkocht aan horeca- en cateringbedrijven en voedselfabrikanten.

Het platform creëert nieuwe afzetmogelijkheden voor agrariërs, telers, vissers en groothandels en biedt grootkeukens, restaurants, cateraars en retail alternatieve inkoopmogelijkheden. 

De producten kosten minder dan die in de reguliere inkoopkanalen, maar de kwaliteit is volgens de oprichters van Voedselmarkt.nl concurrerend. De start-up wil hiermee bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling.

Afwijkende vorm

Ook goede groenten en fruit bereiken volgens de oprichters de markt soms niet. Een deel van het aanbod blijkt te grillig voor de reguliere distributiekanalen.

“De producten hebben een afwijkende vorm, zijn iets groter of kleiner dan consumenten in de winkel gewend zijn”, zeggen de oprichters in een persbericht. “Of ze komen van het land op een moment dat de gebruikelijke afnemers er niet mee uit de voeten kunnen." Volgens hen kunnen bedrijven door gebruik te maken van Voedselmarkt.nl meer waarde uit hun producten halen.

Misvormde groenten

Ook andere bedrijven bekijken de mogelijkheden voor de verkoop van misvormde groenten en fruit. Zo testte Delhaize onlangs de verkoop van groenten en fruit met afwijkende vormen in zijn winkels. Albert Heijn verkoopt misvormde producten al langere tijd via zijn webshop. 

Bron: Voedselmarkt.nl | Foto: Moyan Brenn, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)