03-09-2015 18:06 | Door: Chris Thijssen

Het Zweedse kledingmerk Filippa K geeft consumenten de mogelijkheid kleding uit zijn nieuwe collectie te leasen. Hiermee zet het merk naar eigen zeggen een nieuwe stap in de ondersteuning van duurzame kledingconsumptie.

Dat meldt The Telegraph. Filippa K toonde tijdens de Stockholm Fashion Week eind augustus zijn voorjaar-zomercollectie voor 2016. Een dag later zette het merk een aantal items uit deze collectie te huur via de campagnewebsite Lease the Look.

Consumenten in Zweden, Denemarken, Finland, België en Nederland kunnen verschillende kledingstukken, zoals een plooirok of een leren jack, voor maximaal vier dagen huren.

Dit kost hen € 40, inclusief reinigings- en verzendkosten. Omdat het gaat om catwalk-items zijn kledingstukken alleen beschikbaar in sample-maten. Dat betekent dat kleding voor vrouwen alleen beschikbaar is in maat S en kleding voor mannen in maat M.

Duurzamere consumptie

Het Zweedse merk zegt altijd op zoek te zijn naar creatieve manieren om bewust consumentengedrag te stimuleren. Met het nieuwe leaseconcept wil Filippa K wil het idee van ‘doorgeven van mode’ bekender maken bij zijn klanten om zo een duurzamere kledingconsumptie te stimuleren.

In Zweden kunnen consumenten dan ook al langer kleding van het merk huren. Ook lanceerde het merk in dat land het Collect-concept, waarbij consumenten hun oude Filippa K-kleding kunnen inleveren. De ingezamelde kleding wordt gedoneerd aan goede doelen of verkocht in de eigen kringloopwinkel in Stockholm. 

De lease- en inlevercampagnes zijn niet de enige activiteit van Filippa K ter bevordering van een duurzamere kledingconsumptie. Zo presenteerde het merk onlangs een jas van 100 procent bio-polyester gemaakt van maïszetmeel. 

Mud Jeans

Filippa K is niet het enige merk dat kleding te huur aanbiedt. Zo least het Nederlandse merk Mud Jeans spijkerbroeken en fleecetruien aan consumenten. 

Bron: The Telegraph, Filippa K | Foto: Robert Scheie, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)