Victoria’s Secret gaat voor groene oortjes na actie

Victoria’s Secret gaat voor groene oortjes na actie

23-01-2013 15:13 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Na een harde actie van Greenpeace schaffen Victoria’s Secret en Benneton het gebruik van giftige chemicaliën af. De merken gaan volledige openheid geven.

De twee modeconcerns willen vanaf 2020 geen gevaarlijke chemicaliën meer in hun waardeketen hebben. Daarvoor gaan de kledingmerken nog dit jaar 80 procent van hun toeleveranciers onderzoeken.

Daarmee trekt de Detox-campagne die Greenpeace in december 2012 lanceerde weer twee grote bedrijven over de streep. Levi’s, Esprit, Mango en Zara bezweken al eerder onder de druk van Greenpeace. Honderdduizenden mensen schaarden zich via sociale media achter de non-profitorganisatie, nadat deze op Twitter de modelabels hard had aangevallen.

Geen speelgoed

De Detox-campagne richtte zich op het gebruik van gevaarlijke gifstoffen in de hele modeketen, waaronder de kleding die mensen dragen. Zo bevat het ondergoed van Victoria’s Secret hoge concentraties van zogeheten ftalaten. Als het ondergoed geregistreerd zou staan als speelgoed was het door de EU verboden, beweert Greenpeace. Ftalaten kunnen de hormoonhuishouding van mensen verstoren.

Greenpeace onthulde ook chemische vervuiling door Levi’s en Zara in China. Ook in Mexico worden er flinke hoeveelheden chemicaliën geloosd in water.

Hoewel Greenpeace al meerdere grote modehuizen heeft overtuigd, blijft het zijn pijlen richten op de achterblijvers. Merken als Calvin Klein, Gap en het Nederlandse G-Star Raw blijven eenzaam achter. De organisatie zal de druk blijven opvoeren, totdat ook deze merken het gebruik van chemicaliën beloven af te schaffen.

Foto: Amanda Cabral

Bron: Environmentalleader

 

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail