08-09-2015 15:41 | Door: Chris Thijssen

H&M gaat een partnership aan met dierenwelzijnsorganisatie Humane Society International. De retailer maakt zich hard voor een ethische behandeling van dieren in de kleding- en cosmetica-industrie.

De samenwerking tussen H&M en Humane Society International (HSI) richt zich aan de ene kant op de bescherming van boerderijdieren, waarvan wol, haar of dons voor de productie van kleding wordt verkregen.

Daarnaast zegt H&M zich met het partnerschap in te zetten voor het bannen van cosmeticatests op proefdieren wereldwijd.

“Dierenwelzijn is belangrijk voor ons en we willen bijdragen aan verbeterde dierenwelzijnsactiviteiten in onze industrie”, zegt Sustainability Business Expert bij H&M, Madelene Ericsson, tegen Vogue. “We verbinden ons niet alleen aan HSI om onze eigen voorschriften verder te verbeteren, maar ook om de standaarden in de gehele industrie te verhogen.”

Beleidswijziging

Het centrale doel van de samenwerking is een wijziging van het beleid in landen over de hele wereld. Zo willen H&M en HSI bijvoorbeeld een wereldwijd verbod bereiken op het plukken van levende ganzen en het verwijderen van huid met wol rondom het achterwerk van levende schapen. Dit laatste wordt vaak gedaan om huidmadenziekte te voorkomen.

Daarnaast gaat H&M actief bijdragen aan de BeCrueltyFree-campagne tegen dierproeven voor cosmetica. Dit doet de retailer door trainings- en educatieprogramma’s te ondersteunen en door bewustwording te creëren onder stakeholders en consumenten.

 

Bron: H&M, Vogue | Foto: Micolo J, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)