H&M start partnership voor dierenwelzijn en ban dierproeven

08-09-2015 15:41 | Door: Chris Thijssen

H&M gaat een partnership aan met dierenwelzijnsorganisatie Humane Society International. De retailer maakt zich hard voor een ethische behandeling van dieren in de kleding- en cosmetica-industrie.

De samenwerking tussen H&M en Humane Society International (HSI) richt zich aan de ene kant op de bescherming van boerderijdieren, waarvan wol, haar of dons voor de productie van kleding wordt verkregen.

Daarnaast zegt H&M zich met het partnerschap in te zetten voor het bannen van cosmeticatests op proefdieren wereldwijd.

“Dierenwelzijn is belangrijk voor ons en we willen bijdragen aan verbeterde dierenwelzijnsactiviteiten in onze industrie”, zegt Sustainability Business Expert bij H&M, Madelene Ericsson, tegen Vogue. “We verbinden ons niet alleen aan HSI om onze eigen voorschriften verder te verbeteren, maar ook om de standaarden in de gehele industrie te verhogen.”

Beleidswijziging

Het centrale doel van de samenwerking is een wijziging van het beleid in landen over de hele wereld. Zo willen H&M en HSI bijvoorbeeld een wereldwijd verbod bereiken op het plukken van levende ganzen en het verwijderen van huid met wol rondom het achterwerk van levende schapen. Dit laatste wordt vaak gedaan om huidmadenziekte te voorkomen.

Daarnaast gaat H&M actief bijdragen aan de BeCrueltyFree-campagne tegen dierproeven voor cosmetica. Dit doet de retailer door trainings- en educatieprogramma’s te ondersteunen en door bewustwording te creëren onder stakeholders en consumenten.

 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: H&M, Vogue | Foto: Micolo J, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail