21-09-2015 12:21 | Door: Chris Thijssen

De C&A Foundation gaat samen met het ondernemersnetwerk Ashoka op zoek naar innovaties voor een duurzame kledingindustrie. Voor winnende ideeën is in totaal meer dan € 100.000 beschikbaar.

Ondernemers met ideeën voor een duurzame en sociale kledingindustrie kunnen meedoen aan de online wedstrijd Fabric of Change: Innovating for a Sustainable Apparel Industry. De wedstrijd is een initiatief van de C&A Foundation, een stichting gelieerd aan de kledingretailer C&A.

De stichting organiseert de wedstrijd samen met het internationale netwerk voor sociale ondernemers, Ashoka. Doel van de wedstrijd is de manier te veranderen waarop de kledingindustrie denkt, vooral op het gebied van arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken.

“Onveilige werkomstandigheden, genderdiscriminatie en uitbuiting van personeel in kledingfabrieken behoren tot de vele uitdagingen in de kledingindustrie”, zegt Leslie Johnston, Executive Director of C&A Foundation, in een persbericht. “Door innovatie, samenwerking en een verandering in denken kunnen we de industrie veranderen.”

€ 100.000

De Changemakers Challenge gaat op zoek naar oplossingen uit de hele wereld. Een vakjury zal de initiatieven met de meeste potentie selecteren. Die initiatieven krijgen vervolgens financiering voor schaalvergroting, door ontwikkelen of het testen van hun oplossingen. In totaal stelt de stichting meer dan € 100.000 prijzengeld beschikbaar.

Finalisten presenteren hun initiatieven tijdens de Fabric of Change Summit aan toonaangevende bedrijven uit de industrie. De Fabric of Change Summit is een conferentie georganiseerd door Ashoka, die plaatsvindt in het voorjaar van 2016. Tijdens de conferentie worden ook de winnaars bekend gemaakt. 

Acceleratorprogramma H&M

C&A Foundation is niet de enige stichting die geld steekt in innovatieve ideeën voor de kledingindustrie. In augustus kondigde de H&M Conscious Foundation een acceleratorprogramma voor circulair textiel te starten. Dit jaar krijgen vijf innovaties toegang tot het programma, waar H&M € 1 mln voor beschikbaar stelt.

Bron: C&A Foundation | Foto: International Labor Organization, via C&A Foundation (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)