28-09-2015 10:22 | Door: Chris Thijssen

Nike en het MIT Climate CoLab gaan samenwerken om innovatie materialen te ontwikkelen die minder impact hebben op het milieu.

De stap is onderdeel van de ambitie van Nike om voor 2025 volledig over te stappen op hernieuwbare energie. Door samen te werken met het MIT Climate CoLab wil het sportkledingmerk de conversatie over de impact van materialen op de klimaatverandering starten.

“We hebben meer dan tien jaar hard gewerkt om te begrijpen welke van onze operaties het grootste effect op het milieu hebben”, zegt Hannah Jones, Chief Sustainability Office rand VP of Innovation Accelerator bij Nike, in een persbericht.

“We weten dat onze materialen zo’n 60 procent van de milieu-impact in een paar Nike-schoenen uitmaken. Nu we dit weten, focussen we ons op de behoefte om innovatieve materialen met een lage milieu-impact te ontwikkelen.

400 miljard vierkante meter stof

Volgens onderzoek van het MIT Materials System Laboratory naar de wereldwijde impact van materialen op klimaatverandering, produceert de wereldwijde kledingindustrie meer dan 400 miljard vierkante meter stof per jaar. Dat is bijna genoeg materiaal om de staat Californië te bedekken.

De kledingindustrie verbruikt volgens schattingen van de onderzoekers bovendien bijna 1 miljard kilowattuur elektriciteit per jaar. De productie en verwerking van materialen zijn daarnaast significante bijdragers aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

Making App

Om deze trend te veranderen, hebben Nike en MIT de MIT Climate CoLab Materials Challenge opgezet. Hiermee zoeken de organisaties naar nieuwe ideeën om industrieën, ontwerpers en consumenten te betrekken bij het ontwikkelen van stoffen en textiel met een lage milieu-impact.

Daarnaast lanceert Nike de Making App, een app die ontwerpers en productontwikkelaars ondersteunt bij het maken van betere beslissingen in het productieproces. De app brengt de milieu-impact van bepaalde stoffen, chemische processen, afvalverwerkingsprocessen en watergebruik in kaart.

Bron: Nike | Foto: Nike