Adidas ontwikkelt recyclebare voetbalnoppen

Adidas

28-09-2015 19:24 | Door: Chris Thijssen

Adidas start een onderzoek naar de ontwikkeling van voetbalnoppen die meermaals kunnen worden gerecycled. Hiermee wil het merk de hoeveelheid afval minimaliseren.

Sport Infinity, zoals het driejarige onderzoeksproject heet, brengt experts uit verschillende sectoren samen om een nieuw 'supermateriaal' te ontwikkelen. Adidas wil dit materiaal gebruiken in de productie van recyclebare noppen en het later ook toepassen in sportkleding en ballen.

“In een wereld van gelimiteerde grondstoffen zijn recyclebare materialen iets waarin we als industrie leidend moeten zijn”, zegt Gerd Manz, technology and innovation vice president bij Adidas, tegen The Wall Street Journal. Daarnaast is hij van mening dat milieubewustzijn “kan bijdragen aan langdurig economisch succes”.

Het nieuwe materiaal moet herhaaldelijk afbreekbaar en opnieuw inzetbaar zijn, zonder dat er schadelijke chemicalien nodig zijn in de productie en de recycling. 

Voetafdruk

De start van het Sport Infinity-onderzoek is een van de stappen die Adidas neemt om zijn activiteiten te verduurzamen. Zo kondigde de kledingproducent vorige week ook aan zich aan te sluiten bij een initiatief van de Verenigde Naties om een ‘toonaangevend voorbeeld’ te worden in de aanpak van klimaatverandering.

Hiervoor zegt Adidas toe zijn klimaatvoetafdruk te meten en zijn uitstoot waar mogelijk terug te dringen. Daarnaast sloot de producent in april een partnerschap met het netwerk Parley fort he Oceans. Met deze samenwerking streeft Adidas naar het maken van sportkleding uit gerecycled oceaanafval.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: The Wall Street Journal | Foto: Kieran Clarke, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail