MVO levert AccorHotels meer business op

AccorHotels

05-10-2015 18:56 | Door: Chris Thijssen

Volgens de hotelketen AccorHotels werpen investeringen in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid hun vruchten af. De investeringen leveren de hotelketen meer zakelijke overeenkomsten op.

Dat blijkt uit onderzoek dat de hotelketen uitvoerde naar het verband tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en bedrijfsprestaties. De duurzame inspanningen van AccorHotels helpen bij het verwerven van nieuwe partners.

Uit het onderzoek blijkt dat de MVO-maatregelen Accor meer zaken met zijn business-to-business (B2B)-klanten opleveren. Volgens de hotelketen zijn deze klanten zich steeds meer bewust van de verantwoordelijkheid van bedrijven.

Doorslaggevende factor

Bijna alle bedrijven van de 45 ondervraagde B2B-klanten van Accor lieten aan de onderzoekers weten dat MVO belangrijk voor hen is. Driekwart van deze bedrijven zegt zelf ook een verantwoord inkoopbeleid te hebben.

De helft van de bedrijven geeft daarnaast aan dat MVO een doorslaggevende factor is als ze moeten kiezen uit twee verder gelijkwaardige opties. Een derde van de bedrijven zegt de samenwerking met een partner te beëindigen wanneer die zich niet voldoende inspant op het gebied van MVO.

3.700 hotels

Accor heeft meer dan 3.700 hotels in 94 landen in beheer. Merknamen als Ibis, Mercure en Formule 1 opereren onder de vlag van het bedrijf. Om deze hotels te ondersteunen bij het verlagen van hun ecologische voetafdruk, hanteert Accor het programma Charter 21. Dit systeem verschaft 65 maatregelen die hotels kunnen nemen om duurzamer te opereren.

De maatregelen richten zich op zaken als waterefficiënt wassen en energiebesparende boilers. Afhankelijk van hoeveel maatregelen een hotel implementeert, kan de locatie worden beoordeeld met Brons, Zilver, Goud of Platinum.

Charter 21 is onderdeel van het algemene duurzaamheidsprogramma van Accor, Planet 21. Hiermee focust de hotelketen op het verminderen van CO2-uitstoot en afval. Een voorbeeldproject is Soap for Hope, waarmee de keten gebruikte zeep van zijn hotels recyclet en doneert aan non-profitprojecten.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: AccorHotels | Foto: AccorHotels

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail