08-10-2015 18:02 | Door: Chris Thijssen

Marks & Spencer (M&S) lanceert samen met Livia Firth, oprichter van The Green Carpet Challenge, een duurzame kledingcollectie. De collectie moet de duurzaamheidsinspanningen van M&S aan de consument tonen.

M&S werkt naar eigen zeggen al lange tijd aan de ontwikkeling van een ecologisch en ethisch businessmodel. De samenwerking met Livia Firth, oprichter van het consultancybureau Eco-Age en oprichter van The Green Carpet Challenge, vloeit hieruit voort.

Voor het partnership heeft Firth een speciale damescollectie samengesteld, met de naam The Edit. De collectie bestaat uit 25 kledingstukken, gemaakt van duurzaam ingekocht wol, leer en suède uit ecologische looierijen en katoen dat voldoet aan de Better Cotton Initiative-standaarden.

Duurzaamheidsinspanningen

Zo vertegenwoordigt volgens M&S elk item uit de collectie een of meer voorbeelden van de duurzame werkwijze van de retailer.

“Livia en haar team hebben een ongelooflijke grote kennis van de uitdagingen van duurzame kledingproductie”, zegt Patrick Bousquet-Chavanne, Executive Director Marketing van M&S, in een persbericht. “Dit is een geweldige samenwerking om te laten zien welke inspanningen we doen om onze producten te maken.”

In 2007 lanceerde M&S Plan A, een programma dat onder andere duurzame inkoop en afvalreductie als doelstellingen heeft. Tot de behaalde doelstellingen behoren onder andere een CO2-neutrale bedrijfsvoering en een afvalreductie.

Daarnaast hebben meer dan honderd kledingfabrikanten van M&S energie-efficiënte maatregelen genomen. Het energieverbruik van deze fabrikanten is met gemiddeld 10 procent gedaald.

Bron: Marks & Spencer| Foto: Marks & Spencer