21-02-2013 11:59 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Klanten van The North Face krijgen korting als ze hun oude kloffie inleveren bij het outdoor kledingmerk. Het merk wil evenveel kleding voor recycling inzamelen als het verkoopt.

De kleding hoeft daarbij niet van het merk zelf te zijn: The North Face accepteert alle kleding. De ingeleverde kleding gaat naar een recyclebedrijf waar het wordt gesorteerd en opnieuw verkocht of gerecycled. Gerecyclede materialen komen terecht in isolatie, vloerbedekking of knuffels.

The North Face is niet het enige kledingmerk met een dergelijke actie. In april 2012 startte kledingketen M&S met een soortgelijk inzamelprogramma. H&M volgde begin deze maand het voorbeeld.

Ontwerpen voor recycling

Dat de gerecyclede kleding niet als jack maar als vloerbedekking terugkomt, geeft aan dat de meeste kleding op dit moment nog niet is gemaakt voor recycling. Kleding keert daardoor niet terug als kleding, maar verdwijnt in laagwaardigere toepassingen (zoals isolatie) om dan aan het eind van het leven toch weer op de vuilnisbelt te belanden.

Om daadwerkelijk de cirkel te sluiten moeten bedrijven een stap verder gaan, en producten ontwerpen voor recycling. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat een merk geen leren labels meer gebruikt, zoals het Nederlandse Mud Jeans. Om te garanderen dat de broeken weer terugkomen voor recycling, besloot Mud Jeans ook om de kleding voortaan niet meer te verkopen, maar te verhuren.

Het Duitse merk Puma gaat zelfs nog een stap verder. Het sportmerk introduceerde deze maand de circulaire kledinglijn InCycle, met kledingstukken die volledig recyclebaar of composteerbaar zijn.

Bron: Environmentalleader

Foto: Remon Rijper via Flickr.com