25-02-2013 14:22 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

In reactie op het paardenvleesschandaal laat de Britse supermarktketen Tesco klanten gedurende het hele productieproces meekijken.

 

 

Door het Britse paardenvleesschandaal, dat inmiddels Europese proporties heeft aangenomen, is het vertrouwen van de consument in de voedselproducenten en -leveranciers behoorlijk gedaald.

 

 

Topman Philip Clarke van de Britse supermarktketen Tesco heeft inmiddels drie maatregelen genomen waarmee het bedrijf het vertrouwen van de consument tracht terug te winnen. Op zijn website licht hij deze maatregelen toe.

 

 

Website met boeren en vleesfabrikanten

 

 

In de eerste plaats maken de inkopers van Tesco een ronde langs alle voedselfabrikanten, toeleveranciers en producenten om zich ervan te overtuigen dat er niet gefraudeerd wordt bij producten die onder Tesco huismerklabel verkocht worden.

 

 

Daarnaast wil de supermarktketen meer langdurige overeenkomsten sluiten met leveranciers. Zo wil Tesco bij het begin van de keten beginnen: in dit geval de veehouders. Ook wil de supermarktketen ervoor zorgen dat elke klant via de website die bedrijven virtueel kan bezoeken, zodat klanten mee kunnen kijken bij het hele productieproces. Ze kunnen zo ook  kennismaken met de boeren en de fabrieksmedewerkers die bij de productie betrokken zijn.

 

 

En als er dan nog onverhoopt nog een reden is om producten wegens fraude met ingrediënten uit het schap te nemen, dan garandeert de supermarktketen een gelijkwaardig product tegen de ‘juiste’ prijs.

 

 

De consument

 

 

Clarke verwacht dat de website binnen een paar maanden operationeel is. Het is twijfelachtig of de consument hierop zit te wachten, want wil de klant niet gewoon een pizza kopen en erop vertrouwen dat er geen geheime ingrediënten inzitten? De doorsnee klant wil niet de hele productieketen bestuderen, voordat een verantwoorde beslissing genomen kan worden.

 

 

Het initiatief levert wel een interessant bijeffect op. Het vereenvoudigt de ‘life cycle analysis’ van de op de website geëtaleerde voedselproducten, zodat de ecologische voetafdruk wat makkelijker te bepalen is.

 

 

De oplossing tegen frauduleus handelen is in de meeste gevallen het verscherpen van toezicht, maar dat kost geld en menskracht. Met behulp van de website mag het publiek nu meehelpen. Maar wie controleert de inhoud van de website? En: wie volgt?

 

 

Foto: cocoate  at flickr.com