‘Online retail ook inclusief retouren duurzamer dan winkels’

pakketbezorgers

21-10-2015 10:07 | Door: Thijs ten Brinck

Ook wanneer retourzendingen worden meegerekend, veroorzaakt bestellen in een webwinkel minder CO2-uitstoot dan de verkoop in fysieke winkels.

Dat claimt het Duitse Cleantech Instituut (DCTI) op basis van eigen onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met het Duitse postorderbedrijf Otto. DCTI ondervroeg voor zijn onderzoek 1.000 klanten van online en fysieke winkels.

“Het was voor ons zeer belangrijk om transparant te zijn over CO2-impact, en om vooroordelen met feiten te onderbouwen of juist tegen te spreken”, zegt Hanjo Schneider, hoofd van de afdeling Services bij Otto Group. “De belangrijkste uitkomst van de studie is dat alleen het vermeiden van onnodig transport de CO2-emissies verder kan verlagen.”

Efficiënt pakketvervoer

Vooral de hoge dichtheid van pakketjes in een efficiënt ingepakte vracht- of bestelwagen, maakt dat de CO2-uitstoot per bestelling lager uitpakt dan het op en neer reizen naar een fysieke winkel om zelf bijvoorbeeld kleding uit te zoeken en te passen.

Dat voordeel voor de online handel is groot genoeg om ook extra ritten voor retouren of voor ontvangers die bij de eerste keer niet thuis zijn te compenseren.

“We werken er hard aan om onnodige ritten verder terug te dringen”, zegt Schneider. “Onder andere scherpere tijdsblokken waarin we pakketten aanbieden en ontvangstboxen voor mensen die niet thuis zijn, helpen ons de logistiek te verbeteren.”

De studie noemt een duidelijk verschil tussen de kledingpakketten van bedrijven als Otto en grotere objecten zoals meubels. In de laatste categorie is het verschil in CO2-uitstoot tussen online bestellen of met eigen auto een bank of tafel kopen gering. De Duitstalige studie is te downloaden van de site van het DCTI.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: DCTI, Otto | Foto: Open Grid Scheduler, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)

Door: Thijs ten Brinck

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt ontwikkelingen op het gebied van energie, chemie en industrie. Altijd op zoek naar cleantech-innovaties met impact.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail