Themamaand Circulaire Economie DuurzaamBedrijfsleven Media

Themamaand Circulaire Economie DuurzaamBedrijfsleven Media

Hoe maken we producten recyclebaar? Hoe voorkomen we dat waardevolle grondstoffen de keten verlaten? En welke businessmodellen en financieringsvormen maken de transitie naar een circulaire economie echt mogelijk? In 2013 berekende TNO al dat de financiële voordelen die voor het oprapen liggen, voor de Nederlandse economie € 7,3 mrd bedragen. Daarmee zijn ongeveer 54.000 banen gemoeid. 

In januari 2016 bijt DuurzaamBedrijfsleven Media zich vast in het thema Circulaire Economie. Het potentieel is enorm. In 2013 berekende TNO al dat de financiële voordelen die voor het oprapen liggen, voor de Nederlandse economie € 7,3 mrd bedragen. Daarmee zijn ongeveer 54.000 banen gemoeid. Ook zijn er spin-off kansen, bijvoorbeeld in de vorm van een sterkere kennispositie.

Grote kans

Dit is een grote kans. Maar om die pakken, zijn systeemveranderingen nodig in alle stappen van de supplychain. In december presenteerde Frans Timmermans het circulaire-economiepakket voor de komende jaren. Het is echter een plan dat vooral de achterblijvers onder de Europese lidstaten uit de steentijd richting de lineaire economie moet trekken.

Met analyse en onafhankelijke, journalistieke producties geven we handelingsperspectief aan bedrijven in de hele keten

Wij geloven dat het bedrijfsleven de sleutel tot de circulaire economie in handen heeft. Tijdens de themamaand Circulaire Economie belicht DuurzaamBedrijfsleven business cases, innovaties en ontwikkelingen die een ketensluiting mogelijk maken en een circulaire economie bevorderen. We richten ons op innovaties in productontwerp, materiaalontwerp, retail- en marketingconcepten, logistiek en retourlogistiek, en financieringsmodellen.

Verdieping

Met nieuws, achtergronden, interviews en infographics laten we zien hoe de circulaire economie zich ontwikkelt. Ook zoeken we verdieping tijdens ons online radioprogramma DuurzaamBV, waaruit interviews en podcasts terugkomen op ons platform. We belichten innovatieve bedrijven uit de hele keten, van startup en MKB tot multinational. We schrijven over alle relevante ontwikkelingen in de supplychain en lichten daar de duurzame elementen uit.

De themamaand mondt uit in de presentatie van een magazine, waarin we de beste, urgentste en mooiste content bundelen. Onderdeel van de content online en in het magazine zijn analyses van de belangrijkste innovaties en de business modellen die aangrijpen op de vijf stappen in de supplychain en bottlenecks oplossen.

Handelingsperspectief

DuurzaamBedrijfsleven Media heeft niet de eindoplossing in pacht. Wel hebben we een helder zicht op feiten en ontwikkelingen in de sector. Met analyse en onafhankelijke, journalistieke producties geven we concreet handelingsperspectief aan bedrijven in de hele keten.

Tegelijkertijd vragen we onze doelgroep van beslissers proactief om ideeën, visie en innovaties aan te dragen. Free Members van DuurzaamBedrijfsleven Media zijn altijd op de hoogte en kunnen reageren op onze artikelen en berichten. Premium Members hebben toegang tot alle informatie over de Circulaire Economie en kunnen zelf selecties maken.

Voor deze themamaand werkt DuurzaamBedrijfsleven samen met onder meer founding partner Rabobank en een aantal kennispartners.

Circular Economy Index

Parallel aan de themamaand werken we met Accenture, Circle Economy, MVO Nederland en VBDO aan het nationaal onderzoek Circular Economy Index. Doel van het onderzoek is om de 200 grootste Nederlandse bedrijven langs de meetlat van de circulaire economie te leggen en vast te stellen welke prestaties zij leveren. Het onderzoek richt zich op strategie, inkoop, operationele aspecten en afval- en grondstoffenmanagement. De uitkomsten geven de top van het bedrijfsleven inzicht in eigen prestaties en handvatten voor kansrijke nieuwe strategieën.

Onze Kennispartners