Themamaand Future Food & Health DuurzaamBedrijfsleven Media

Themamaand Future Food & Health DuurzaamBedrijfsleven Media

Nu de wereldbevolking hoog tempo groeit naar 9 miljard mensen, moet de industrie in 2050 minstens 50 procent meer voedsel produceren dan nu. Vooral in steden waar tegen die tijd 70 procent van de wereldbevolking woont, is een constante aanvoer van voedsel noodzakelijk.

Bedrijven in de hele voedselproductieketen, van de boer tot op het bord, komen daardoor voor grote uitdagingen te staan. Niet alleen de hoeveelheid voedsel moet omhoog. Om de wereldbevolking gezond te houden moet dat voedsel ook nog eens voldoen aan eisen voor voedingswaarde en voedselveiligheid.

3d-printer hamburger #FutureFood

Tegelijkertijd kan de milieudruk als gevolg van de voedselproductie niet verder toenemen. Alternatieven voor schaarser wordende grondstoffen zijn dus hard nodig. Net als productiemethoden om de ecologische voetafdruk te verlagen en innovaties die een einde maken aan de enorme verspilling in de gehele supply chain.

Global Goals for Sustainable Development

Future Food & Health is als thema onlosmakelijk verbonden met de zeventien Global Goals for Sustainable Development (SDG), opgesteld en omarmd door de Verenigde Naties. De grootse ambitie is vóór 2030 een einde maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering.

Deze SDG’s dienen als overkoepelende leidraad voor onze themamaand. We hebben de doelen daarvoor in de vorm van een drietrapsraket gegoten, waarbij elke trap laat zien waar de VN-doelen aangrijpen op het thema Future Food & Health: Milieu en Klimaat, Maatschappij, Economie.

Wat zijn de bottlenecks? Welke businessmodellen leiden tot innovatie? En welke rol kan Nederland pakken als voedselproducent en importland?

DuurzaamBedrijfsleven Media bekijkt het onderwerp voeding door een bedrijfseconomische bril. Tijdens onze themamaand Future Food & Health werken we aan begripsvorming en een helder toekomstbeeld. Wat zijn de bottlenecks? Welke businessmodellen leiden tot innovatie? En welke rol kan Nederland pakken als voedselproducent en importland?

DuurzaamBedrijfsleven Media biedt diepgang en analyses over de sector-overstijgende trends en ontwikkelingen die de komende decennia gaan bepalen. Elk thema staat in het middelpunt tijdens een themamaand, waarvan we er zes per jaar brengen. We bieden onze lezers nieuwe perspectieven door te tonen wat partijen uit dezelfde sector presteren. Tegelijkertijd inspireren we bedrijven door duurzame prestaties en ontwikkelingen te belichten van ondernemingen uit andere sectoren of andere schakels uit de supply chain. Elke themamaand mondt uit in een uitgave van DuurzaamBedrijfsleven Magazine.

We hebben niet de eindoplossing in pacht. Wel bieden we met analyse en onafhankelijke journalistieke producties een helder zicht op feiten en ontwikkelingen in de sector.

Innovaties

Maar we kunnen het niet alleen. We vragen onze doelgroep van beslissers om ideeën, visie en innovaties aan te dragen. Free Members van DuurzaamBedrijfsleven Media zijn altijd op de hoogte en kunnen reageren op onze artikelen en berichten. Premium Members hebben toegang tot alle informatie over Future Food & Health, en kunnen zelf selecties maken. Vergeet DuurzaamBedrijfsleven Media ook niet te volgen via sociale media!

De themamaand Future Food & Health wordt mede mogelijk gemaakt door Priority Partner FrieslandCampina en Loyalty Partner Lidl

Fotocredit header: Sachitha Obeysekara, Creative Commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

bijen
Priority Partner voor de sector Future Food & Health
Onze Loyalty Partners
Onze Kennispartners