06-04-2012 19:53 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

‘Een betere toekomst brouwen.’ Dat is de wat ongemakkelijke vertaling van de duurzaamheidsambitie van Heineken. ‘Op termijn’ wil het bedrijf ’s werelds groenste bierbrouwer zijn. Uit de cijfers over 2011 blijkt dat er vooruitgang is.

Gisteren (5 april) publiceerde Heineken haar duurzaamheidsverslag over 2011. Belangrijkste conclusie: Heineken gaat steeds efficiënter met water en energie om. “In de laatste drie jaar heeft onze scherpe focus op energie- en waterefficiëntie een grote impact gehad op onze brouwerijen over de wereld,” aldus Marc Gross, Chief Supply Chain Officer.

In 2020 wil Heineken het waterverbruik per hectoliter bier met 33 procent terugdringen tot 3,7 hectoliter. Voorlopig ligt de bierbrouwer op schema. In 2011 wist Heineken het waterverbruik te verminderen van 4,5 hectoliter per hectoliter bier naar 4,3 hectoliter.

Energie

Ook de energie-efficiëntie is verbeterd. De hoeveelheid warmte en elektriciteit die nodig was om één hectoliter bier, frisdrank of cider te produceren verminderde van 166 MJ per hectoliter in 2010 naar 159 MJ per hectoliter in 2011.

Het doel is om van 175 MJ per hectoliter in het referentiejaar 2008 terug te gaan naar minder dan 130 MJ per hectoliter in 2020. Dat is het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot van het bedrijf terug te dringen. “We mikken erop om onze directe en indirecte CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen in onze brouwerijen terug te dringen naar 6,4 kilogram per hectoliter (in 2020) van 10,4 kg per hectoliter in 2008,” aldus Gross.

Verbeteringen

Toch zijn er ook nog wel wat verbeteringen mogelijk. Zo komt slechts 1 procent van alle energie uit hernieuwbare bronnen, zoals biomassa en biogas.

Heineken weet verder 95,5 procent van haar bijproducten te recyclen, voornamelijk als veevoer, maar op niet-recyclebaar afval is nauwelijks vooruitgang geboekt.

Op het gebied van verpakkingen heeft Heineken deze week eerste stappen gezet. Met de lancering van het online platform de ‘Ideas Brewery’, gaat de bierbrouwer met behulp van het publiek op zoek naar duurzame verpakkingsmaterialen en duurzame transportmethoden.

Bron: Heineken

Foto: Felix Meyer