20-01-2016 10:15 | Door: Chris Thijssen

Mondelez International, bekend van merken als Milka, Oreo en Côte d’Or, wil stoppen met het gebruik van kooi-eieren.

Mondelez International, met diverse chocolade- en biscuitmerken onder zijn hoede, stelt zichzelf als doel tegen 2020 kooi-eieren te weren in de Verenigde Staten en Canada. Vanaf 2025 geldt de ban ook voor productie in Europa.

Kooivrije eieren worden geproduceerd door kippen die zich vrij kunnen verplaatsen in een stal. Conventionele kooi-eieren komen van kippen die met andere kippen in een kooi worden gehouden en weinig beweegruimte hebben. Met het besluit om deze eieren te weren, wil de multinational dierenwelzijn in zijn gehele productieketen verbeteren. 

Het bedrijf zegt voor zijn Europese chocolademerken en voor de biscuitmerken die in Nederland en België worden verkocht, al gebruik te maken van 100 procent kooivrije eieren. Mondelez International wil de ban van kooi-eieren ook doorvoeren in andere productlijnen.  

Kooivrije productieketen

“Uiteindelijk willen we dat al onze eieren kooi-vrij worden geproduceerd. We blijven gesprekken met leveranciers voortzetten om dit te bereiken”, zegt Jonathan Horrell, Director of Sustainability bij Mondelez International. “Wanneer onze leveranciers rendabel kooivrije eieren kunnen leveren, kunnen we de tijdlijn voor het elimineren van kooi-eieren in onze productieketen optuigen.”

Eerder kondigden ook andere bedrijven aan te willen stoppen met het gebruik van kooi-eieren. Zo startte McDonald’s in de Verenigde Staten en Canada in 2015 met het uitfaseren van de eieren. Daarnaast liet Starbucks vorig jaar weten in 2020 vrij van kooi-eieren te willen zijn.

Bron: Mondelez International | Foto: Olga Filonenko, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)