Hellmann’s brengt mayo zonder ei op de markt

Hellmann's

10-02-2016 09:08 | Door: Chris Thijssen

Hellmann’s komt met mayonaise die is gemaakt zonder ei. Moederbedrijf Unilever gaat hiermee de concurrentie aan met de start-up Hampton Creek, tegen wie het concern eerder nog een rechtszaak aanspande.

Unilever, het moederbedrijf van Hellmann’s, brengt eind deze maand het product Carefully Crafted Dressing & Sandwich Spread op de markt. Deze eivrije mayonaise is gemaakt van zetmeel uit mais en aardappelen die sojaolie in een emulsie bindt.

Met het nieuwe product zegt het merk in te spelen op de behoefte van zijn klanten aan producten zonder ei.

De ontwikkeling van eivrije mayonaise is opvallend voor Unilever. In 2014 spande het bedrijf nog een rechtszaak aan tegen de start-up Hampton Creek, die zijn eiloze product volgens het concern onterecht als mayonaise had gelabeld.

Concurrentie

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) definieert mayonaise als een emulsie van olie en ei of eigeel. Volgens Unilever kon de mayonaise van Hampton Creek, die is gemaakt van boneneiwitten in plaats van eieren, dus niet worden verkocht als ‘mayonaise’.

Eind 2014 trok Unilever de aanklacht weer in, maar Hampton Creek werd ook door de FDA op de vingers getikt. Als compromis labelde Hampton Creek zijn Just Mayo als ‘eivrij’, wat goedkeuring van de FDA opleverde. Unilever concurreert nu met zijn eigen versie van eivrije mayonaise.

Tegelijk met de eivrije mayonaise brengt Hellmann’s ook biologische mayonaise op de markt. Voor dit product gebruikt het merk alleen ingrediënten die door de U.S. Department of Agriculture als biologisch zijn gecertificeerd, zoals biologische kooivrije eieren en biologische olie.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Unilever, FoodNavigator USA | Foto: Mike Mozart, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken