Hoogleraren: ‘Kiloknaller leidt tot kapotte waardeketens’

Vlees

18-04-2016 12:01 | Door: Chris Thijssen

Vijftig hoogleraren stellen dat supermarkten met hun vele reclames voor industrievlees een grote negatieve invloed op boeren en dieren hebben. Ze zouden juist scharrelvlees en vleesvervangers moeten promoten.

De vijftig hoogleraren ondertekenden de oproep Stop de Kiloknaller van de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. De hoogleraren, met vakgebieden variërend van medische microbiologie tot wijsbegeerte en van marketing tot natuur- en waterbeheer, komen in actie vanwege verschillende argumenten.

Zo wijzen ze op de gevolgen van industriële vleesproductie op het klimaat, op de verschraling van het platteland, excessief watergebruik, te hoog antibioticagebruik en de inhumane behandeling van dieren.

Bodem- en waterverontreiniging

“Door het stunten met vlees worden initiatieven gericht op vergroting van dierenwelzijn afgeremd”, zegt Wladimir Bleuten, hoogleraar eco-hydrologie aan de Universiteit Utrecht.

“Ook worden veehouders gestimuleerd nog meer vee te gaan houden, zodat de toch al grote problemen van luchtverontreiniging, bodem- en waterverontreiniging door extra mestoverproductie, de import van veevoeder en de uitstoot van broeikasgassen verder zullen toenemen.”

Verduurzaming versnellen

Wakker Dier pleit ervoor dat supermarkten met hun reclamebeleid vleesvervangers en scharrelvlees promoten, in plaats van industrievlees. Zo kan de wekelijkse supermarktfolder volgens de organisatie uitgroeien tot een instrument dat de verduurzaming van de veehouderij versnelt, in plaats van afremt.

“Supermarkten zouden hun maatschappelijke verantwoordelijkheid dus meer moeten nemen”

Verschillende hoogleraren ondersteunen deze bewering en stellen dat supermarkten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Zo vindt Martin Wassen, hoogleraar environmental sciences aan de Universiteit Utrecht dat supermarkten de consument moeten doordringen van het belang van gezond en duurzaam geproduceerd voedsel.

“Zij zouden hun maatschappelijke verantwoordelijkheid dus meer moeten nemen. Dit kan door te erkennen dat zij een cruciale schakel in de voedselvoorziening vormen en de grote rol die zij spelen in product- en consumptieketens aan te wenden om daarin duurzaamheid te realiseren”, stelt de hoogleraar. “Dus stimuleren van minder consumptie van vlees en dierlijke producten en nadruk op biologisch en duurzaam geproduceerd voedsel.”

‘Oud economisch model’

Carla Koen, hoogleraar technology management & entrepreneurship aan Tilburg University, deelt deze mening. Volgens Koen is het overduidelijk dat het inkoopgedrag van supermarkten behoort tot een oud economisch model ‘dat in een overbevolkte wereld die de planeet uitput niet meer mogelijk is’.

“Het gedrag van supermarkten dat nog steeds op prijs zit, leidt tot kapotte waardeketens met ellende voor boeren en dieren”, zegt de hoogleraar. “De publieke opinie is aan het kantelen tegen dit gedrag en de institutionele investeerders volgen.”

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Wakker Dier | Foto: Tim Reckmann, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken