38% groei verkoop Fairtrade producten

38% groei verkoop Fairtrade producten

21-06-2013 10:38 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Nederlandse consumenten kopen steeds meer Fairtrade producten. Van 2011 naar 2012 steeg het volume verkochte Fairtrade producten met 38 procent.

Uit een rapport van de Stichting Max Havelaar blijkt dat de markt voor eerlijke producten blijft groeien, ondanks de crisis. ‘Het draagvlak voor eerlijke handel neemt toe,’ aldus Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. ‘Bij bedrijven, consumenten, Fairtrade Gemeenten en ook bij de overheid. Minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft ontwikkeling via handel zelfs tot speerpunt van haar beleid gemaakt.’

In 2012 heeft 60 procent van de huishoudens ten minste één keer een Fairtrade product gekocht. In totaal waren dat 4,5 miljoen huishoudens, 344.000 meer dan in 2011. Huishoudens die wel eens Fairtrade producten kopen, doen dat ook vaker. In 2011 kochten ze nog gemiddeld 5,9 keer een Fairtrade product, in 2012 was dat 6,4 keer. De gemiddelde uitgaven aan Fairtrade producten stegen mee, van €15,58 naar €16,86.

Supermarkten zijn de belangrijkste verkopers van Fairtrade producten, in 2012 werd 90 procent van de omzet gehaald in supermarkten. Volgens het rapport zijn er steeds meer supermarkten, winkels en bedrijven die Fairtrade producten verkopen. Dit is een belangrijke oorzaak voor de groei van de verkoop van Fairtrade producten.

€4,8 mln aan investeringen

In totaal leverde de Nederlandse verkoop van Fairtrade producten in 2012 €4,8 mln aan premies bovenop de marktwaarde op. Deze premies worden door de boerencoöperaties ingezet voor investeringen in bijvoorbeeld productiviteitsverbetering, gezondheidszorg of educatie.

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat de Stichting Max Havelaar het eerste pak eerlijk verhandelde koffie overhandigde aan Prins Claus. Nu worden producten met het Fairtrade keurmerk in 120 landen verkocht, zijn 1,2 miljoen boeren aangesloten bij het keurmerk en zijn er naast koffie veel meer verschillende producten, zoals bananen, cacao en thee, met een Fairtrade keurmerk te krijgen.

Bron: duurzaam-ondernemen.nl Foto: Maxhavel via Wikimedia Commons

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken