Lidl-sinaasappelsap krijgt Rainforest Alliance-keurmerk

Sinaasappels

19-05-2016 18:02 | Door: Chris Thijssen

Het Solevita-sinaasappelsap van supermarktketen Lidl is gecertificeerd met het Rainforest Alliance (RA)-keurmerk.

Solevita is volgens Lidl het meest verkochte merk sinaasappelsap van de supermarktketen. Jaarlijks verkoopt de retailer naar eigen zeggen miljoenen liters van het sap. Daarnaast zegt Lidl precies te weten wat de herkomst van het vruchtensap is en dat de 1,5 liter-pakken daadwerkelijk zijn gevuld met het sap van gecertificeerde sinaasappels.

“Lidl hecht waarde aan een eerlijk en milieuvriendelijk productieproces”, zegt Christine Braun van Lidl Nederland. “Met de certificering van Solevita-sinaasappelsap creëren we een zo groot mogelijke positieve impact voor Braziliaanse arbeiders en kopen onze klanten automatisch een goed product.”

Efficiënt watermanagement

Rainforest Alliance is een keurmerk voor milieu en eerlijke handel in landen waar regenwoud groeit. Het keurmerk is bedoeld voor koffie, thee, chocolade, bananen, hout, sinaasappelsap en toeristische diensten.

Om in aanmerking te komen voor het keurmerk, moeten producenten hun medewerkers een veilige en gezonde werkomgeving bieden. Daarnaast moeten ze zich inzetten voor efficiënt watermanagement en het behoud van natuurlijke ecosystemen.

“Geweldig dat Lidl heeft gekozen voor Rainforest Alliance-gecertificeerd sinaasappelsap voor Solevita”, zegt Marcel Clement, directeur transformatie van Rainforest Alliance in Europa. “Hierdoor kunnen weer vele hectare sinaasappels duurzamer worden bewerkt en dat helpt gezinnen beter in hun onderhoud te voorzien.”

Zonnepanelen

De stap naar gecertificeerd sinaasappelsap is niet de enige inspanning die Lidl levert op duurzaamheidsvlak. Zo heeft de supermarktketen in Nederland in totaal 11.763 zonnepanelen in gebruik. Daarnaast bouwt de retailer in Waddinxveen een duurzaam distributiecentrum.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Lidl Nederland | Foto: public domain

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken