26-05-2016 07:03 | Door: Chris Thijssen

Multinationals als McDonald's en Iglo zeggen toe geen vis meer af te nemen uit natuurgebieden op de Noordpool die door het smelten van ijs toegankelijk voor vissers zijn geworden.

De toezegging om hun zoektocht naar kabeljauw op de Noordpool niet verder uit te breiden naar de Noordelijke Barentszzee, volgt op aandringen van Greenpeace. Het gebied, dat twee keer zo groot is als Frankrijk, was volgens de milieuorganisatie voorheen volledig bedekt met ijs.

Doordat het ijs tegenwoordig weg is, kunnen grote vissersschepen het natuurgebied op de Noordpool binnenvaren en bevissen. Dat gaat niet alleen ten koste van de visstanden van kabeljauw en andere vissen in het gebied, maar ook van het bodemleven dat door de sleepnetten wordt beschadigd.

Wettelijke bescherming

Uit recent onderzoek van Greenpeace bleek dat de ketens van internationale merken en retailers, zoals McDonalds, Iglo, Tesco, Sainsbury’s en Marks & Spencer, een directe link hadden met het beschadigen van de Noordpoolgebieden die voorheen bedekt waren met ijs.

De multinationals zeggen in een statement toe geen vis meer af te nemen uit de gebieden die vanwege het verdwijnen van het ijs toegankelijk zijn geworden. Datzelfde geldt voor een aantal Scandinavische visserij- en visverwerkingsbedrijven. Greenpeace roept daarnaast de Noorse regering op om wettelijke bescherming van het natuurgebied mogelijk te maken.

Bron: Greenpeace | Foto: public domain