06-07-2016 18:36 | Door: Chris Thijssen

Voedingsmiddelenconcern Wessanen is dit jaar een samenwerking gestart met de Youth Food Movement (YFM). Zo wil het bedrijf bewustwording rond gezonde en duurzame voeding stimuleren.

Volgens Wessanen, dat zich vooral op de biologische markt richt, is biologische voeding in Nederland nog steeds een niche. “Biologische voeding zit flink in de lift, maar beslaat nog altijd slechts 4 procent van de totale Nederlandse voedselmarkt”, zegt Klaus Arntz, marketing vice president van Wessanen.

Daar valt nog veel aan te verbeteren, stelt hij. “We vinden het daarom heel belangrijk dat het biologische segment over de gehele breedte wordt gepromoot.” Om dat te verbeteren, sloeg het bedrijf onlangs de handen ineen met de YFM, de Nederlandse jongerentak van Slow Food International.

Innovatief en duurzaam voedselsysteem

Zo nam Wessanen dit jaar voor het eerst deel aan de YFM Academie, een programma waarin jonge professionals en studenten uit de gehele voedselketen worden gekoppeld aan grote bedrijven uit de sector.

“Wij denken dat de jongeren echt een motor kunnen zijn voor verduurzaming en innovatie in ons voedselsysteem”, zegt Joszi Smeets, directeur van de YFM. “Binnen de YFM Academie koppelen we ze aan een groot concern als Wessanen, waar ze mogen meekijken en mee adviseren. Het is heel gaaf dat Wessanen daarvoor openstaat, wat mij betreft een voorbeeld voor andere grote bedrijven.”

Boost voor biologisch

De vraag die Wessanen de jonge professionals voorlegde was ‘Hoe kan de gehele biologische markt een boost krijgen?’. Uit de samenwerking kwam onder meer al naar voren dat het volgens Wessanen en de YFM van groot belang is dat de intentie en het gedrag van consumenten beter op elkaar worden afgestemd. Daarnaast kan kennisoverdracht twijfels wegnemen, wat leidt tot een bewustere, gezondere en meer biologische wereld, zo geloven beide ondernemingen.

Bron: Wessanen | Foto: Pasi Mämmelä, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)