07-07-2016 12:01 | Door: Chris Thijssen

Rai Amsterdam lanceert deze zomer een eigen voedselproductlijn die is gemaakt van producten die anders zouden worden weggegooid. Dat moet voedselverspilling tegengaan.

Rai Amsterdam, dat jaarlijks voor ruim 1,5 miljoen gasten zelf de catering en hospitality verzorgt, maakt sinds kort ketchup, olijfolie en appelazijn. Voor de productie van het concept Hartverwarmend Amsterdam werkt de Rai met biologische boeren uit de regio, die volgens het bedrijf staan voor dagverse, duurzame, diervriendelijke en smakelijke producten.

De producten zijn bovendien gedeeltelijk gemaakt van producten die bij kwekers overbleven, na onder meer het faillissement van V&D. Door het faillissement hadden grote hoeveelheden verse ingrediënten voor La Place, partner van de Rai, geen bestemming meer. Dat gold ook voor een grote batch tomaten van Stadskwekerij Osdorp.

Voedselverspilling tegengaan

“Dit voorjaar kregen we een telefoontje van onze lokale partner Stadskwekerij Osdorp met de vraag of wij interesse hadden in een batch Rooie Sien-tomaten en zo voedselverspilling konden tegengaan”, zegt Rientz Mulder, executive chef van Rai Amsterdam, in een persbericht. “Vanzelfsprekend zagen we mogelijkheden en zijn we aan de slag gegaan met Walter Abma.”

Abma, die olijfolie en azijn aromatiseert, ontwikkelde de biologische producten voor de nieuwe foodlijn samen met de chefs van Rai Amsterdam.

De producten worden geserveerd in de horeca van Rai Amsterdam en zijn tijdens evenementdagen te koop in het Grand Café van de beurslocatie. Daarnaast zijn de ketchup, olijfolie en azijn online verkrijgbaar.

Bron: Rai Amsterdam | Foto: Rai Amsterdam (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)