11-07-2016 13:34 | Door: Chris Thijssen

Milieu Centraal brengt ordening aan in de verschillende duurzame keurmerken op voedingsmiddelen. Daarvoor ontwikkelde de voorlichtingsorganisatie een beoordelingssystematiek.

Met de systematiek kunnen keurmerken en logo’s op een eenduidige manier worden beoordeeld op de aspecten ambitieniveau op duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Uitsluitend keurmerken en logo’s met de hoogste scores op al deze aspecten kunnen volgens Milieu Centraal ‘solide’ worden genoemd.

Een solide keurmerk wordt omschreven als een betrouwbaar keurmerk dat ambitieuze duurzaamheidseisen stelt en daar transparant over communiceert. Met betrouwbaar wordt bedoeld dat de eisen door een onafhankelijke partij worden gecontroleerd en dat de keurmerkeigenaar een sanctiebeleid heeft bij niet voldoen aan de gestelde eisen.

De organisatie presenteert de resultaten van de ordening in het najaar. Het is de bedoeling om tweejaarlijks een nieuwe ordening te publiceren. Het idee daarbij is dat extra positieve aandacht voor een selecte groep van ‘solide’ keurmerken een aantrekkende werking heeft op consumenten én bedrijven.

Keurmerken voor duurzame voeding

“Er zijn veel keurmerken en logo’s op voeding te vinden in de winkels, en over de betekenis en betrouwbaarheid hiervan is veel onduidelijkheid en discussie”, zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. “Een objectieve beoordeling helpt. Dan wordt het makkelijker voor mensen om duurzame keuzes te maken; je hoeft ze niet meer alle tachtig te onthouden.”

Ook het bedrijfsleven is blij met het initiatief. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: “Een keurmerk is een van de middelen die bedrijven kunnen gebruiken om duurzaamheid te organiseren en te borgen. De beoordeling van Milieu Centraal kan bedrijven helpen om wegwijs te worden in keurmerken, en keuzes te maken. Duurzaamheid in brede zin is niet in één of een aantal keurmerken te vangen, maar op specifieke thema's kunnen keurmerken belangrijke instrumenten zijn."

Kader voor beheer van keurmerken

De methodiek, ontwikkeld op verzoek van onder meer het ministerie van Economische Zaken en de Alliantie Verduurzaming Voedsel, geeft volgens Milieu Centraal antwoord op de oproep van de Autoriteit Consument en Markt om een kader te ontwikkelen voor het beheer van keurmerken.

De voorlichtingsorganisatie ontwikkelde de systematiek op basis van een stakeholderdialoog met de overheid, wetenschap, het bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld.

Bron: Milieu Centraal | Foto: DuurzaamBedrijfsleven