Verkoop duurzaam voedsel stijgt met 30%

Verkoop duurzaam voedsel stijgt met 30%

07-06-2012 18:35 | Door: Katjana Cabenda

Wat eten we vandaag? Duurzaam voedsel is in toenemende mate het antwoord van de Nederlandse consument. In 2011 is de omzet van ‘groen eten’ met ruim 30 procent gestegen.

Duurzame voeding is een van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice toont het rapport Duurzaam Voedsel 2011 van het ministerie van EL&I. Afgelopen jaar heeft deze sector een omzetstijging van 30,5 procent ervaren tot ruim €1,7 mrd. In 2010 bedroeg de stijging 29,4 procent – de groei is dus stabiel.

Het onderzoek van EL&I omvat producten die een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk bevatten waarbij de aanbieders oplopen van supermarkten tot aan internetverkoop. Van alle duurzaam geproduceerde voeding is 43 procent biologisch, 17 procent UTZ Certified en 10 procent Fairtrade-Max Havelaar.

Waardering

Vooral diervriendelijk geproduceerd vlees en vleeswaren werden door de consument gewaardeerd. Deze producten hebben in 2011 bijna een verdubbeling van de omzet ervaren van €154 mln naar €295 mln.

De bevindingen van het EL&I hangen samen met recente resultaten van het Duurzaamheidskompas. Hieruit bleek dat van de Nederlandse consument 70 procent bereid is meer te betalen voor duurzaam voedsel - mits hij weet wáár hij voor betaalt.

In vergelijking met de totale omzetstijging aan voedsel in Nederland was de groei van duurzaam voedsel afgelopen jaar tien keer zo hoog.

Beleidsvoering

De beleidsvoering van het ministerie van EL&I kenmerkt zich sinds 2001 door met convenanten met marktpartijen het aandeel duurzaam voedsel te stimuleren. In totaal zijn er momenteel drie convenanten voor biologische voeding, voor diervriendelijker voeding en door de instelling van het Platform Verduurzaming Voedsel.

Bron: Rijksoverheid

Foto: Christi

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Katjana Cabenda

Katjana Cabenda is redacteur bij DuurzaamBedrijfsleven.nl. Duurzaamheid: voor velen tot nog toe verbonden aan een groot vraagteken. Heldere communicatie over concrete duurzame zaken, dat is waar ik voor ga. Om duurzaamheid, voor iedereen tastbaar én dus bereikbaar te maken.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken