19-07-2016 16:25 | Door: Chris Thijssen

Negen bedrijven, waaronder FrieslandCampina, DSM en Albron, hebben toegezegd mee te doen aan de ontwikkeling van het World Food Center in Ede. Dit centrum richt zich onder meer op verduurzaming van de voedselketen.

Het World Food Center, dat op de voormalige Mauritskazerne in Ede komt, moet een internationale etalage worden voor de totale Nederlandse agrifood-sector. De initiatiefnemers hebben een ontmoetingsplek voor bedrijven, kennisinstellingen en consumenten voor ogen, met als doel kennis over voeding en gezondheid, verduurzaming, productiemethoden en technische ontwikkelingen te verspreiden.

Zo moet het centrum, waarvan het eerste deel in 2017 opent, onder meer bijdragen aan de verbetering van het maatschappelijk draagvlak voor de agrofood-sector en van de voedingsketen wereldwijd. In het centrum is ruimte voor business-to-business-, business-to-consumer- en consumer-to-business-initiatieven.

duurzame voedselketen

Concept verder ontwikkelen

Behalve FrieslandCampina, DSM en Albron, hebben ook Rabobank, Albert Heijn, Keygene, Priva, Scelta Mushrooms en Wageningen Universiteit aangekondigd deel te nemen. Deze kopgroep gaat het concept van het centrum gezamenlijk verder ontwikkelen. Na de zomer ondertekenen de bedrijven een contract. De ambitie is dat de groep deelnemers in de toekomst ‘fors groeit’.

Bron: World Food Centers | Foto's: World Food Center Development B.V. (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)