21-07-2016 12:01 | Door: Chris Thijssen

De Britse smoothie-producent Innocent Drinks heeft een app ontwikkeld waarmee Spaanse aardbeienkwekers hun waterverbruik tot 40 procent kunnen verminderen. De producent hoopt het gebruik van de technieken op te schalen.

Dat schrijft The Guardian. De app, met de naam Irri-Fresa, berekent de optimale dagelijkse irrigatietijden voor Spaanse aardbeienkwekers in het zuidwesten van Sevilla. In deze regio is het grootste deel van de Spaanse aardbeienindustrie gevestigd. Het watergebruik van de kwekerijen leidt echter tot uitdroging van het land, schrijft The Guardian.

Door boeren uit de regio met de Irri-Fresa te laten werken, konden zij hun watergebruik in 2015 volgens Innocent Drinks met 1,7 miljard liter terugdringen. Dit betekende een waterbesparing tot 40 procent op hun kwekerijen.

Waterefficiëntie

De app komt voort uit een samenwerking van Innocent Drinks met zijn leveranciers en Unilever, die van 2010 tot 2012 de watervoetafdruk en -efficiëntie van verschillende aardbeienkwekers in kaart brachten. De bedrijven identificeerden daarnaast mogelijkheden voor verbetering van de waterefficiëntie en waterbeheer op deze kwekerijen.

Op basis daarvan testte Innocent Drinks samen met de University of Cordoba variaties van korte puls-irrigatiesystemen, volgens de producent de efficiëntste irrigatiesystemen voor aardbeien. In 2014 startte Innocent Drinks met workshops om boeren het beste watermanagement bij te brengen en hen aan te moedigen hun watergebruik te verminderen.

Energiebesparing

Volgens Innocent Smoothies was het in eerste instantie moeilijk om de boeren over te laten stappen op de nieuwe systemen, omdat hun waterkosten laag waren. In de workshops leerden ze echter dat ze door het terugdringen van hun waterverbruik ook konden besparen op energie, meststoffen en werkkosten. Dat zou hen vervolgens over de streep hebben getrokken.

Ondanks dat Innocent Drinks een relatief kleine inkoper is van aardbeien, zijn de technieken en de app om water te besparen opschaalbaar. Zo heeft het bedrijf volgens The Guardian contact gezocht met grote inkopers in de regio, waaronder Unilever, Sainsbury’s, Marks & Spencer en Coca-Cola.

Bron: The Guardian | Foto: Innocent Drinks (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)