Ook Cargill zet palmolie-inkoop bij IOI Group stop

duurzame palmolie

22-07-2016 09:53 | Door: Chris Thijssen

Cargill, de Amerikaanse distributeur van agrarische grondstoffen, koopt voorlopig geen palmolie van de Maleisische producent IOI Group. Hiermee volgt het concern andere bedrijven, zoals Unilever, Mars en Nestlé.

Cargill roept de samenwerking een halt toe nadat de IOI Group verzuimde om uiterlijk 15 juli een duurzame strategie of een gedetailleerd duurzaamheidsimplementatieplan aan te leveren. De distributeur had hierom gevraagd, omdat de palmolieleverancier onlangs werd geschorst door de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO).

De RSPO nam de Maleisische IOI Group zijn certificering af nadat het bedrijf volgens de organisatie faalde om adequate stappen te zetten om ontbossing en uitputting van turfgronden uit te bannen. Eerder linkte Greenpeace het bedrijf ook aan de palmolieplantages die in het najaar van 2015 grote bosbranden in Indonesië veroorzaakten.

Eisen voor duurzame palmolie

“Cargill zet inkoop bij IOI Group stop, totdat het bedrijf aan onze eisen voor duurzame palmolie kan voldoen”, meldt Cargill in een statement. Dat betekent echter niet dat de gehele samenwerking wordt stopgezet.

“We streven ernaar betrokken te blijven bij leveranciers die nog niet aan ons beleid voldoen, zodat we hen kunnen helpen bij het verbeteren en veranderen van hun werkwijze”, zegt Allan Willits, chairman van Cargill Asia Pacific, tegen Eco-Business.

Unilever

In april besloot Unilever om dezelfde reden niet langer palmolie af te nemen bij IOI Group. Net als Cargill wil Unilever ook betrokken blijven bij de activiteiten van de producent. Het concern riep de producent en relevante NGO’s dan ook op om samen te werken om de werkwijze van de Maleisische palmolieproducent fundamenteel te verbeteren.

Behalve Unilever en Cargill, hebben ook bedrijven als Mars, Kellogg en Nestlé de inkoop bij IOI Group stopgezet.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Cargill, Eco-Business | Foto: Aul Rah, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven) 

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken