16-09-2016 07:20 | Door: Chris Thijssen

In het oerwoud van logo’s en keurmerken, scheppen de voedingskeurmerken Biologisch, ASC, MSC, Beter Leven en Fairtrade dit najaar wat orde. Tijdens hun landelijke promotieweken slaan de keurmerken de handen ineen.

Doel van de overkoepelende campagne is om consumenten te stimuleren om vaker voor duurzaam gecertificeerde producten te kiezen. De vijf keurmerkorganisaties vinden elkaar naar eigen zeggen in overlappende doelstelling en doelgroep: een betere wereld voor mens, dier en natuur.

Om deze doelstelling te realiseren, stimuleren de organisaties onder meer supermarkten om het aanbod gecertificeerde producten te vergroten, zodat het voor de consument gemakkelijker wordt om deze producten te kopen.

Duurzame producten

De vijf keurmerkorganisaties organiseren afzonderlijk van elkaar al meerdere jaren, in september en oktober, landelijke promotieweken, zoals de Bio10daagse, Bewuste Visweek, Beter Leven Week en Fairtrade Week. Tijdens deze weken staan producten die zijn voorzien van de betreffende keurmerken in de supermarkt centraal.

Deze landelijke promotieweken blijven bestaan, maar worden door de keurmerkorganisaties gezamenlijk georganiseerd. De samenwerking komt daarnaast tot uiting in een online campagne.

‘Wirwar aan keurmerken’

In een van zijn wekelijkse radiocolumns voor DuurzaamBV Radio dook Robert-Jan Knook in de wereld van de keurmerken. Welke zijn er allemaal en hoe word je daar nog wijs uit?

Beluister zijn relaas in onderstaande podcast:

Bron: Max Havelaar