14-10-2016 14:27 | Door: Chris Thijssen

Adviesbureau Q-Point in Wageningen heeft met een innovatieve aanpak de voedselverspilling in restaurants van Burgers’ Zoo weten terug te dringen. Voor zijn duurzame aanpak is het bureau is uitgeroepen tot winnaar van de Food Valley Award 2016.

Q-Point heeft een aanpak ontwikkeld om voedselverspilling in de horeca- en gastvrijheidsbranche terug te dringen. In 2012 startte het bureau met een project om de hoeveelheid vermijdbare voedselverspilling in de restaurants van dierentuin Burgers’ Zoo in Arnhem te verminderen met 50 procent. Het bureau onderzocht eerst het consumptiegedrag van bezoekers.

Daarna werden de processen in de restaurants geoptimaliseerd, waardoor voedselverspilling ‘flink’ werd teruggebracht, aldus Q-Point in een persbericht. Ook ontwikkelde het adviesbureau een voorspelprogramma voor het aantal bezoekers.

Minder voedselverspilling

Dit resulteerde volgens Q-Point in een nieuwe manier van werken en denken in de restaurants, zo schrijft het bureau in een persbericht. Dat leverde 75 procent minder voedselverspilling op. Bovendien behalen de restaurants met bijna 30 procent minder inkopen dezelfde omzet.

Bekijk hier hoe de verspillingsaanpak in Burgers' Zoo is ontwikkeld:

Voor de aanpak is Q-Point beloond met de Food Valley Award 2016, bedoeld voor innovatie in de Nederlandse agri-, food-, feed- en hortisector. De jury beoordeelde de inzendingen op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking.

Efficiëntie en gedragsverandering

“De jury is onder de indruk van de innovatieve aanpak van Q-Point, waarbij niet alleen door slimme koppeling van systemen en gegevens grote efficiëntie in werken wordt behaald, maar waarmee ook een omslag in denken binnen de horeca in gang lijkt te zijn gezet”, meldt het persbericht.

“De ontwikkelde innovatieve aanpak is al positief ontvangen binnen de sector en lijkt uitstekend geschikt voor bredere toepassing. Een uniek initiatief met groot potentieel. Met recht een innovatie die bekroning met de Food Valley Award 2016 waard is.”

Volgens Q-Point heeft inmiddels ook de Apenheul zich bij het initiatief aangesloten. Andere bedrijven uit de gastvrijheidsbranche zouden daarnaast interesse hebben getoond.

Bron: Q-Point | Foto: public domain