17-10-2016 12:02 | Door: Chris Thijssen

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft uit de negentig bestaande duurzaamheidskeurmerken voor voedingsmiddelen dertien ‘topkeurmerken’ geselecteerd. Dat moet het voor de consument gemakkelijker maken om duurzame keuzes te maken.

Milieu Centraal ordende de keurmerken op verzoek van staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken en de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Voor de uitvoering kreeg de voorlichtingsorganisatie een subsidie van het ministerie.

Het resultaat is een lijst met keurmerken die door Milieu Centraal zijn geselecteerd als ‘topkeurmerk’ voor duurzaamheid:

  • ASC
  • Beter Leven-keurmerk (twee en drie sterren)
  • Demeter
  • EKO
  • Europees keurmerk voor biologische landbouw
  • Fairtrade
  • Milieukeur
  • MSC
  • Rainforest Alliance
  • RSPO Certified Sustainable Palm Oil
  • UTZ

Ook het Duitse keurmerk Naturland biologische vis en het Zweedse keurmerk Krav, die ook in Nederlandse winkels kunnen worden aangetroffen, zijn geselecteerd. Volgens Milieu Centraal hanteren de topkeurmerken de strengste eisen op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Duurzame voeding

De organisatie stelt dat eigenlijk alle duurzaamheidskeurmerken lof verdienen, omdat ze op een of meerdere thema’s extra duurzaamheidseisen stellen bovenop de wettelijke verplichtingen. Volgens Milieu Centraal is het echter niet handig om voor alles een nieuwe afbeelding, logo of keurmerk te ontwikkelen.

In de loop der tijd zijn er daardoor maar liefst negentig duurzaamheidskeurmerken en -logo’s ontstaan voor voedingsmiddelen. Milieu Centraal pleit dan ook voor meer samenwerking. “Het zou mooi zijn wanneer bedrijven en organisaties meer samenwerken en zich vaker aansluiten bij de top van de keurmerken, voordat ze een nieuw beeldmerk in het leven roepen”, zegt Ingrid Aaldijk, projectleider keurmerken bij Milieu Centraal, in een persbericht.

“Een grote bekendheid van de topkeurmerken is hierbij van belang. Dat zou kunnen resulteren in minder keurmerken en logo’s en meer duidelijkheid in de supermarkt”, aldus Aaldijk.

Duurzaamheidsimpact vergroten

Tijdens het ordeningsproces voerden diverse keurmerken en bedrijfslogo’s volgens Aaldijk verbeteringen door. Zo zijn duurzaamheidseisen uitgebreid met nieuwe eisen, of zijn vrijwillige maatregelen verplicht gemaakt. Daarnaast hebben keurmerkeigenaren de informatie op hun website verbeterd, zodat deze beter vindbaar en beter te begrijpen is.

Aaldijk: “Dat is winst, omdat dan voor iedereen helder is waar het keurmerk over gaat. We hopen dat consumenten makkelijker de weg vinden in het woud der keurmerken en logo’s en daarmee het vertrouwen terugkrijgen.”

Milieu Centraal verwacht dat een tweejaarlijkse ordening ertoe leidt dat keurmerken zichzelf voortdurend verder ontwikkelen en de lat steeds hoger leggen. Dat kan de duurzaamheidsimpact van keurmerken volgens de organisatie steeds vergroten.

Bron: Milieu Centraal