14-06-2017 12:23 | Door: Chris Thijssen

Eosta, distributeur van biologische groente en fruit, heeft door accountancybureau EY en duurzaamheidsadviseur Soil & More de verborgen kosten van negen soorten groente en fruit laten berekenen. Ook ontwikkelden zij een true cost-dashboard voor het mkb.

Volkert Engelsman, algemeen directeur van Eosta, presenteerde het rapport ‘True Cost Accounting for Food, Farming en Finance’ dinsdag tijdens het EAT Food Forum in Stockholm aan Peter Bakker, president van de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).

De studie, ondersteund door Triodos Bank en Hivos, berekende de kosten van watervervuiling, blootstelling aan pesticiden, broeikasgasemissies en bodemverwerking voor onder meer biologische Argentijnse appels, Nederlandse wortels en Keniaanse avocado’s. De impact van deze biologische producten werd vergeleken met die van niet-biologische varianten van dezelfde teler of uit dezelfde regio.

Biologische producten

Dat leverde een geïntegreerde winst- en verliesrekening voor Eosta op, waaruit onder meer een verschil in kosten voor gezondheid tussen biologische en niet-biologische producten naar voren kwam. Daarbij werd gekeken naar de gevolgen van pesticidengebruik voor consumenten en naar veiligheid op de werkvloer voor boeren en medewerkers.

Het grootste verschil werd gevonden voor Argentijnse appels, waarvan de verborgen kosten op gezondheidsvlak € 0,19 per kilo was. Op bedrijfsniveau werd voor Eosta een verschil gevonden van € 2,3 mln. Ook het verschil in impact door bodemerosie was opmerkelijk. De pilot gaf als resultaat dat de niet-biologische producten gemiddeld een positieve impact hadden en dus erosie tegengaan, meldt Eosta. Voor Argentijnse appels kwam het verschil hierbij op € 0,05 per kilo. Op bedrijfsniveau lag dit bedrag op € 1,8 mln.

Duurzame voeding

EY, Soil & More en Eosta ontwikkelden daarnaast een praktisch dashboard voor het mkb in de sectoren voedsel, landbouw en financiën, waarmee de verborgen impact van voedselproductie op mens en planeet wordt uitgedrukt in geld. “De uitdaging nu is om de meetmethoden te verbreden en verdiepen, om de verborgen kosten zo realistisch mogelijk te benaderen”, zegt Engelsman in een persbericht.

“De reacties van de voedsel-, landbouw- en financiële sector zijn tot nu toe erg positief. We zien uit naar nauwe samenwerking met onderzoeksinstituten en bedrijven als Lebensraum, Ritter Sport, Alnatura en de GLS Gemeinschafsbank Duitsland, die allemaal grote interesse hebben getoond in het nieuwe dashboard.”

Echte kosten groente en fruit

Eosta toont met zijn merk Nature & More al langer de 'echte prijs' van groenten en fruit. Onder meer in Ekoplaza bevatten producten van dit merk een label waarop de echte prijs van biologische en niet-biologische producten wordt getoond. Daarmee wil Eosta consumenten ervan overtuigen dat biologisch eten niet te duur is, maar gangbaar te goedkoop. 

In deze infographic zie je hoe dat werkt: 

Bron: Eosta | Foto: Shutterstock.com | Infographic: Robin de Boer