Chipotle scoort met lokaal en biologisch fastfood

Chipotle scoort met lokaal en biologisch fastfood

06-07-2012 09:35 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Chipotle Mexican Grill is een van de snelst groeiende fastfoodketens in Amerika. Bijzonder is hun focus op duurzaam, lokaal en traditioneel geproduceerde ingrediënten. 

In Nederland wellicht nog onbekend, maar het beursgenoteerde Chipotle Mexican Grill is in de Verenigde Staten bezig met een onstuitbare opmars. De burrito's en taco's lijken niet aan te slepen. Het bijzondere is dat ze niet alleen lekker zijn, maar ook nog duurzaam gemaakt.

In 1993 opende Steve Ells zijn eerste Chipotle restaurant in Denver met $85 duizend (€68 duizend) die hij van zijn vader had geleend. Ze hadden berekend dat ze 107 burrito's per dag moesten verkopen om winst te kunnen maken. Na een maand verkocht Ells er echter al meer dan duizend op een dag en nu heeft Chipotle een omzet van meer dan $2,2 mlr (€1,8 mlr) per jaar.

Inspiratie door kleinschalige, lokale boer

Toen Ells in 1993 zijn eerste vestiging opende was hij nog niet met duurzaamheid bezig. Pas enkele jaren later kwam hij in contact met kleinschalige boeren die hun vee op traditionele en  diervriendelijke wijze grootbrengen. Ells raakte door hen geïnspireerd en hij nam het besluit geen geen varkens, koeien of kippen te gebruiken afkomstig uit de bioindustrie.

 

We don’t have a sustainability initiative. All we do is ingrained in the way we run the business.

 

Steve Ells – CEO Chipotle Mexican Grill

 

Food with Integrity

Maar Ells wilde meer en hij stelde het Food with Intergrity-programma op. Food with Integrity staat voor de belofte van Chipotle om gebruik te maken van de best mogelijk ingrediënten, geproduceerd met respect voor de dieren, het milieu en de boeren.

Dit programma heeft gevolgen voor de gehele inkoop van Chipotle. Zo kopen ze zoveel mogelijk  bij kleinschalige boeren, hebben ze een voorkeur voor lokale producten (binnen een cirkel van 550 kilometer van de vestiging), maken ze zoveel mogelijk gebruik maken van biologische producten en kiezen ze voor traditioneel gefokt vee waarbij geen gebruik wordt gemaakt van antibiotica of hormonen.

Chipotle als meest duurzame fastfoodketen

Naast het Food with Integrity programma heeft Chipotle een duurzaam gebouwen initiatief waarbij alle nieuwe gebouwen moeten voldoen aan een aantal hoge duurzaamheidseisen. Verder besteedt Chipotle veel aandacht aan de ontwikkeling van hun personeel. Al deze punten zorgen ervoor dat Chipotle met voorsprong de meest duurzame fastfoodketen in Amerika is.

Het bedrijf heeft duurzaamheid omarmt en tot de kern van hun bedrijfsvoering gemaakt. Opmerkelijk is dat het bedrijf geen specifieke duurzaamheidsmanager in dienst heeft. Bij Chipotle ziet men verantwoord ondernemen als ieders verantwoordelijkheid.

Award winning commercial 'Back to the start'. Met medewerking van Coldplay en Willie Nelson.

Bron: Chipotle

Foto: L. Richarz

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken