02-12-2014 17:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Limburgse bierbrouwerij Gulpener heeft de MVO Nederland Award gewonnen. De afgelopen tien jaar speelde het bedrijf een toonaangevende rol op het gebied van duurzaam ondernemen.

Zowel het publiek als de jury gaven hun stem aan Gulpener. De brouwerij kreeg 44 procent van de ruim 4.000 publieksstemmen. De jury nam dit oordeel vervolgens over. Volgens juryvoorzitter Jan-Peter Balkenende staat Gulpener door de integrale benadering van people, planet, profit voor wat in deze eeuw van een bedrijf mag worden verwacht.

“Gulpener is een inspirerende koploper", zei Balkenende. "Het bedrijf heeft door een jarenlang consistent en ambitieus beleid aangetoond dat met MVO het milieu en de samenleving erop vooruitgaan en tegelijkertijd het bedrijf sterker en veerkrachtiger wordt.” Gulpener is de eerste bierbrouwer die overstapte op duurzaam verbouwde grondstoffen. Daarnaast heeft de brouwerij een samenwerkingsverband opgezet met boeren uit de regio.

 

Traditie

 

Dit initiatief ontstond vanuit de overtuiging dat gesleep met grondstoffen onverantwoord is. Gerst, tarwe, rogge, spelt en hop koopt Gulpener bij lokale boeren. De bierbrouwer begeleidt hen ook bij de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. Gulpener gebruikt alleen hernieuwbare energiebronnen en voorziet in zijn eigen watervoorziening. Water dat na de bierproductie overblijft, wordt gezuiverd en opnieuw gebruikt.

Jan Paul Rutten, die op 1 januari 2015 aantreedt als directeur van Gulpener kondigde aan de traditie van zijn voorganger John Halmans voort te zetten. "John Halmans heeft de afgelopen 12 jaar de basis gelegd voor onze duurzame aanpak. De nieuwe generatie gaat daarop verder."

Tapijtfabrikant Interface en De Vegetarische Slager eindigden op de respectievelijk tweede en derde plaats. De andere genomineerden waren Alliander, DSM, ECOstyle, Triodos Bank, Unilever en Van Houtum.

Bron: MVO Nederland | Foto: Jos Diells, via Flickr