22-12-2014 07:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Hampton Creek heeft bij een nieuwe investeringsronde $ 90 mln opgehaald. Het Amerikaanse bedrijf kreeg eerder een conflict met Unilever over nepmayonaise.

De start-up Hampton Creek uit San Francisco wil milieuvriendelijke, betaalbare en gezonde producten op de markt brengen op basis van plantaardige grondstoffen. Daarvoor investeert het concern fors in data-analyse. Het bedrijf is de bedenker van eivrije producten als Just Mayo en Just Cookies.

Sinds de oprichting in 2011 heeft Hampton Creek al $ 120 mln opgehaald. Onder de investeerders zijn Bill Gates en de mede-oprichter van Facebook, Eduardo Saverin. Het team van data-analisten staat onder leiding van Dan Zigmond, voormalig dataspecialist bij YouTube en Google Maps.

 

Rechtszaak

 

Just Mayo kreeg ook in Nederland bekendheid door de rechtszaak die Unilever aanspande tegen het bedrijf. Unilever vond dat Just Mayo geen mayonaise zou mogen heten, omdat het product geen eidooiers bevat. Het bedrijf zou bovendien consumenten misleiden, omdat er wel een ei op het etiket staat.

Eind vorige week besloot Unilever de zaak rond de nepmayonaise te laten rusten. Het levensmiddelengigant wil het conflict in onderling overleg oplossen.

 

Plantaardig

 

In de database staan inmiddels 6000 planten als veganistisch alternatief voor traditionele ingrediënten. Op termijn moeten dat er honderdduizenden zijn. De voedingsmiddelen van Hamton Creek bevatten geen toevoegingen, minder vet en suiker, en hebben een lagere CO2 voetdruk, zegt mede-oprichter Joshua Tetrick.

"Onze producten moeten in de winkel tussen alle andere op de plank staan", zegt Tetrick in een interview met Gigaom. Hij wil gezonde, duurzame levensmiddelen verkopen, zonder in de nichemarkt health food terecht te komen. Grote Amerikaanse winkelketens als Walmart en Whole Foods hebben Hampton Creek al in het assortiment opgenomen.

Bron: Gigaom, Huffington Post, NOS | Foto: Patrick Hurley, via Flickr