Natuurbescherming als business case

Natuurbescherming

27-02-2015 07:15 | Door: Willemien Groot

Zelfs kleine investeringen in waterbeheer of bodemherstel zijn commercieel aantrekkelijk voor grote bedrijven.

Dat blijkt uit een nieuwe studie van acht grote bedrijven, waaronder Mars en Nestlé in samenwerking met de University of Cambridge. Het rapport van het Cambridge Institute for Sustainable Leadership (CISL) gaat in op de uitdagingen en kansen voor bedrijven en de toeleveringsketens.

 

Schadepost

 

De voedingsmiddelen- en drankenindustrie, en bedrijven uit de houtsector hebben het meeste te winnen bij natuurbeheer. De Britse warenhuisketen Asda zegt dat klimaatverandering directe invloed heeft op 95 procent van de verse producten die het concern verkoopt. De schade die de keten daardoor zou oplopen, wordt geschat op $ 570 mln per jaar.

Van alle natuurlijke waterbronnen in de wereld staat 20 procent onder zware druk. In een eerder onderzoek zei 68 procent van de bedrijven uit de Global 500 dat watergerelateerde problemen de bedrijfsvoering bedreigen.

 

Kostenbesparingen

 

Uit het rapport blijkt dat direct winst is te behalen als natuurbescherming uitgroeit tot een vast element in de besluitvorming. Natuurbescherming levert kostenbesparingen op, grondstoffenzekerheid en is goed voor het imago.

Door te laten zien dat zorg voor natuurlijk kapitaal commercieel gezien interessant is, hopen de multinationals samen met het CISL meer bedrijven mee te krijgen.

 

Business case

 

Snoepfabrikant Mars wil de zakelijke kansen van natuurbehoud verder uitwerken. Het concern gaat samenwerken met de grote bedrijven uit de voedsel- en drankenindustrie, en de houtsector. Ook het duurzaamheidsinstituut van de University of Cambridge is bij die studie betrokken.

Bron: UCISL, BusinessGreen | Foto: US Fish and Wildlife Service, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by Duurzaambedrijfsleven.nl)

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken