27-02-2015 07:15 | Door: Willemien Groot

Zelfs kleine investeringen in waterbeheer of bodemherstel zijn commercieel aantrekkelijk voor grote bedrijven.

Dat blijkt uit een nieuwe studie van acht grote bedrijven, waaronder Mars en Nestlé in samenwerking met de University of Cambridge. Het rapport van het Cambridge Institute for Sustainable Leadership (CISL) gaat in op de uitdagingen en kansen voor bedrijven en de toeleveringsketens.

 

Schadepost

 

De voedingsmiddelen- en drankenindustrie, en bedrijven uit de houtsector hebben het meeste te winnen bij natuurbeheer. De Britse warenhuisketen Asda zegt dat klimaatverandering directe invloed heeft op 95 procent van de verse producten die het concern verkoopt. De schade die de keten daardoor zou oplopen, wordt geschat op $ 570 mln per jaar.

Van alle natuurlijke waterbronnen in de wereld staat 20 procent onder zware druk. In een eerder onderzoek zei 68 procent van de bedrijven uit de Global 500 dat watergerelateerde problemen de bedrijfsvoering bedreigen.

 

Kostenbesparingen

 

Uit het rapport blijkt dat direct winst is te behalen als natuurbescherming uitgroeit tot een vast element in de besluitvorming. Natuurbescherming levert kostenbesparingen op, grondstoffenzekerheid en is goed voor het imago.

Door te laten zien dat zorg voor natuurlijk kapitaal commercieel gezien interessant is, hopen de multinationals samen met het CISL meer bedrijven mee te krijgen.

 

Business case

 

Snoepfabrikant Mars wil de zakelijke kansen van natuurbehoud verder uitwerken. Het concern gaat samenwerken met de grote bedrijven uit de voedsel- en drankenindustrie, en de houtsector. Ook het duurzaamheidsinstituut van de University of Cambridge is bij die studie betrokken.

Bron: UCISL, BusinessGreen | Foto: US Fish and Wildlife Service, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by Duurzaambedrijfsleven.nl)