03-09-2012 15:05 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Water zou een hogere waarde moeten krijgen om beter het belang ervan te weerspiegelen en verspilling te verminderen. Dat zegt Paul Bulcke, CEO van Nestlé SA.

“Als iets geen waarde krijgt, is men geneigd het te verspillen,” zei Bulcke tijdens de World Water Week seminar in Stockholm, georganiseerd door de Stockholm International Water Institute (SIWI). “Water is onze meest bruikbare grondstof, maar degenen die het regelmatig gebruiken dekken niet eens de kosten van de infrastructuur”.

Voor de kosten van de infrastructuur van zoet water draaien vaak niet bedrijven op die er zo veel gebruik van maken, maar de omgeving. “Zoet water wordt massaal overmatig gebruikt ten koste van de natuur, maar het lijkt alsof alleen een wereldwijde crisis ons het belang van de zaak kan doen inzien,” schreef Bulcke eerder al op de website van Nestlé.

 

Als iets geen waarde krijgt, is men geneigd het te verspillen.Paul Bulcke, CEO Nestlé

 

De onttrekking van water is de afgelopen 50 jaar verdriedubbeld  door de toegenomen wereldbevolking die gepaard gaat met een grotere vraag naar water. Volgens data van de Verenigde Naties wordt ongeveer 70 procent van het wereldwijde watergebruik gebruikt in de landbouw en 20 procent in industrie.

Nestlé’s watermanagement

Nestlé is met een omzet van €69,6 mrd in 2011 ’s werelds grootste voedselmaatschappij. Het bedrijf uit Vevey, Zwitserland, bezit onder meer de watermerken Perrier, Vittel en Pure Life. Nestlé maakt tijdens haar producties gebruik van innovatieve methoden om het gebruik van water zoveel mogelijk te reduceren.

Zo staat in het Nestlé Sustainability Review dat in 2011 CHF 28 mln (€23,3 mln) is geïnvesteerd in 274 waterbesparings- en zuiveringsprojecten. Sinds 2001 is op die manier de wateronttrekking van Nestlé met 28 procent gedaald, terwijl  de voedsel- en drankproductie met 73 procent is gestegen.

 

Bron: Bloomberg 

Foto: r.muilwijk