31-03-2015 12:00 | Door: Willemien Groot

Unilever is volgens de vergelijkingsmonitor Behind the Brands van Oxfam het meest duurzame voedingsmiddelenbedrijf ter wereld. Het concern verdrijft Nestlé van de eerste plaats.

Dat blijkt uit de nieuwe scorekaart die de ontwikkelingsorganisatie Oxfam heeft gepubliceerd. In de lijst over 2014 staat Unilever voor het eerst bovenaan.

Unilever behaalde een score van 71 procent van het maximale aantal punten. Nestlé volgt op de voet met 69 procent. Vergeleken met een jaar eerder verbeterden acht van de tien bedrijven hun prestaties. 

Inkoopbeleid

De top 10 bestaat uit Unilever, Nestlé, Coca-Cola, PepsiCo, Mars, Mondelez, Kellog's, Danone en General Mills. Associated British Foods, producent van onder meer Twinings, Ovaltine en Ryvita, sluit het rijtje. 

De tien grootste voedingsmiddelenbedrijven ter wereld worden beoordeeld op hun inkoopbeleid van landbouwproducten in ontwikkelingslanden. Het oordeel is gebaseerd op de gegevens die de bedrijven zelf openbaar maken. Behind the Brands kijkt naar zeven sectoren, waaronder transparantie, land- en watergebruik en maatregelen tegen klimaatverandering.

Bron: Oxfam, Behind the Brands | Foto: francois schnell, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)