22-04-2015 12:32 | Door: Erik Verheggen

Voor de vijfde keer op rij is FrieslandCampina nummer 1 op de lijst met bedrijven met het meest maatschappelijke imago.

De Maatschappelijke Imago Monitor wordt jaarlijks opgesteld door adviesbureau Hope & Glory, in samenwerking met Motivaction, en bevat de dertig grootste bedrijven in Nederland.

Consumenten waarderen het feit dat FrieslandCampina dichtbij en authentiek is. Samen met de leden-melkveehouders van de coöperatie beheerst en controleert FrieslandCampina de gehele productieketen van melk tot eindproduct, van gras tot glas. Dat garandeert de kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid van de producten.

Gemiddeld krijgen de dertig grootste bedrijven in Nederland een 5,7 als rapportcijfer. Philips, Jumbo, Rabobank en Ahold maken de top 5 compleet.

Consumenten willen zelf ook een duurzame bijdrage leveren. Bijna acht op de tien Nederlanders wil vaker producten kopen die minder schadelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu, meldt Hope & Glory.

“We zien dat mensen op zoek gaan naar alternatieven. Eén op de drie heeft afgelopen jaar een product of dienst vervangen omdat zij die als maatschappelijk onverantwoord beschouwden”, stelt Bas van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory. “Grote kans dat men nu bij de lokale bakker of de boer om de hoek van de straat koopt. Dat wordt als maatschappelijker beschouwd”

Sinds eind 2009 ondervraagt onderzoeksbureau Motivaction jaarlijks in opdracht van Hope & Glory Nederlanders over het belang dat zij hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bron: Hope & Glory, FrieslandCampina | foto: E. Dronkert, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)