01-05-2015 10:10 | Door: Willemien Groot

De app van Questionmark over de milieudruk van het supermarktaanbod is uitgebreid met ruim 3000 groenten- en fruitproducten. De informatie moet consumenten helpen een duurzame keuze te maken.

Questionmark keek onder meer naar teeltmethoden, water- en energieverbruik, gebruik van bestrijdingsmiddelen, transport en arbeidsomstandigheden. Bij verpakte groenten en fruit tellen ook aspecten als verpakking, koeling en toegevoegde ingrediënten mee. De informatie is afkomstig van de voedingsmiddelenindustrie en de supermarkten zelf en uit wetenschappelijk onderzoek. 

Volgens de organisatie is in de winkel, behalve bij gecertificeerde producten, niet altijd duidelijk wat een duurzame keuze is. Zo blijkt weinig verschil in milieudruk te bestaan tussen een kiwi uit Nieuw-Zeeland of Italië. De Nieuw-Zeelandse vrucht komt per schip naar Nederland en de Italiaanse per vrachtwagen. Kiwi's scoren daarom maar net iets lager dan niet-biologische peren en appels. Lokale en seizoensproducten blijven de meest duurzame keus. De voetafdruk van aardappelen, uien, appels en peren uit Nederland is het kleinst.

De organisatie lanceerde de app een jaar geleden met informatie over vlees, zuivel, frisdranken, chocolade en broodbeleg. Productinformatie is gesorteerd op categorie en via een zoeklijst of barcode opvraagbaar.

Bron: Questionmark | Foto: Daniel Cukier, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)