Duurzaam ondernemen levert Unilever € 200 mln op

Unilever, Dove, duurzaam ondernemen

05-05-2015 10:44 | Door: Willemien Groot

Unilever heeft over 2014 wereldwijd meer dan € 200 mln bespaard door het duurzaamheidsprogramma. Sinds 2008 leverden eco-efficiënte maatregelen in de fabrieken nog eens €​ 400 mln op.

Dat heeft het voedingsmiddelenconcern bekend gemaakt in de vierde rapportage over de wereldwijde implementatie van Sustainable Living Plan. De besparingen over 2014 zijn grotendeels toe te schrijven aan efficiëntere productie, logistiek en verwerking. Volgens het concern draagt het Plan in toenemende mate bij aan groei, kostenefficiëntie en toekomstbestendigheid.

Binnen het bedrijf zijn de merken die de duurzame koplopers zijn, zoals Dove en Ben&Jerry’s, verantwoordelijk voor de helft van de groei over 2014, blijkt uit het verslag. De duurzame merken groeien bovendien twee keer zo snel.

In het Sustainable Living Plan, dat Unilever in 2010 introduceerde, heeft het concern vastgelegd de milieuvoetafdruk van de producten in 2020 met de helft te verkleinen, en de de milieu-impact los te koppelen van de groei. Alle grondstoffen uit de landbouw zijn volledig van duurzame en traceerbare herkomst. Daarnast wil het bedrijf hebben bijgedragen aan de verbetering van de gezondheid en het welzijn van een miljard mensen.

Volgens CEO Paul Polman zien ook andere ondernemingen in toenemende mate de voordelen van duurzaam ondernemen. Voor bedrijven is het volgens hem noodzakelijk dat zij door de hele keten veranderingen doorvoeren om duurzame groei te bereiken.

Uit de jaarrapportage blijkt verder dat inmiddels ruim 55 procent van de agri-grondstoffen van duurzame herkomst is. Bij de start van het programma in 2010 was dat nog 14 procent.

Sinds 2008 is de CO2-uitstoot door energiegebruik per ton product met 37 procent afgenomen. Over 2014 steeg de totale uitstoot door de hele keten met 4 procent, bij een toenemende productverkoop van 21 procent. Het waterverbruik is sinds 2008 met 32 procent per ton product afgenomen.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: GreenBiz, Telegraaf, het Financieele Dagblad | Foto: Mike Mozart, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken