08-05-2015 15:15 | Door: Willemien Groot

Producenten van voedingsmiddelen en dranken zijn het verst met waterbesparende maatregelen. Daarmee zijn die concerns ook het beste voorbereid op dreigende watertekorten.

Dat blijkt uit een studie van het duurzaamheidsadviesbureau Ceres. Het bureau onderzocht 37 multinationals uit de sectoren akkerbouw, veeteelt, voedingsmiddelen en dranken. Daarbij is onder meer gekeken naar duurzaam waterbeheer, waterbesparende maatregelen in de eigen bedrijfsvoering en in de toeleveringsketen.

Slechts zes bedrijven behaalden op een totaalscore van 100 punten een score boven de 50. Ceres concludeert dat de 31 andere bedrijven onvoldoende zijn voorbereid op watertekorten. Volgens het bureau komt er een einde aan de periode dat schoon water onbeperkt en goedkoop voorradig is. Op termijn leidt dat onherroepelijk tot hogere prijzen voor schoon water en stijgende voedselprijzen. Volgens het World Resources Institute in Washington is bijna een derde van de wereldvoedselproductie afkomstig uit gebieden waar water steeds schaarser wordt.

Koplopers

Bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie en de drankensector scoren het beste. Koplopers zijn onder meer Unilever, Coca-Cola, Nestlé en General Mills. In de beoordeling baseert Ceres zich op vrij toegankelijke bedrijfsgegevens als jaarverslagen en duurzaamheidsrapporten. Van de onderzochte bedrijven uit de akkerbouw en veeteelt haalde geen enkele onderneming een score boven de 50.

De uitkomsten zijn opvallend omdat grote ondernemingen zelf de watertekorten als een van de grote bedreigingen zien.

Duidelijke afspraken

Volgens Ceres kunnen bedrijven veel van elkaar leren voor een duurzaam watermanagement. Duidelijke doelstellingen gekoppeld aan een einddatum zijn het meest effectief. Ook kunnen bedrijven meer doen door duidelijke afspraken te maken met de toeleveringsbedrijven en die te helpen met de implementatie van waterbesparende maatregelen.

Vorige maand verscheen een onderzoek naar de transparantie van grote bedrijven over hun waterverbruik. In de studie van de Universiteit Twente in samenwerking met ingenieursbureau Royal HaskoningDHV kwam Unilever ook goed naar voren. Bierbrouwer Heineken bleek het meest transparant. 

Bron: Ceres | Foto: Ian D. Keating, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)