10-10-2012 10:37 | Door: Mark Beumer

De Dag van de Duurzaamheid is voor bierbrouwer Heineken reden om 's lands kroegbazen te wijzen op de voordelen van LED-verlichting. In eigen huis is ook nog werk aan de winkel.

Doel van de actie is voor Heineken om de horeca te verduurzamen. “Deze LED-actie is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen diverse partijen om duurzame ontwikkeling binnen de horeca aan te jagen,” zei Maarten Bakker, manager duurzaamheid bij Heineken Nederland.

“Duurzaam rendement voor de ondernemer is waar het om gaat. In deze tijd schrikt een investering in eerste instantie af. Maar door de financiële voordelen goed voor te rekenen blijkt dat LED-verlichting substantieel bijdraagt aan het rendement voor de ondernemer.”

Honderden euro’s besparing

Heineken gaat met 120 vertegenwoordigers het land in om horecaondernemers bewust te maken van de economische kansen van duurzaamheid. Dat doen ze in eerste instantie door te wijzen op de voordelen van LED-verlichting.

“Verlichting is essentieel voor de sfeer in de horeca. LED-verlichting stond vroeger bekend als kil licht, maar dankzij de razendsnelle ontwikkelingen is dat verleden tijd,” aldus Ruud Koornstra van LED-producent Lemnis. In  samenwerking met de groene adviseurs  van Switch My Light maakt Koornstra met een scan het rendement van LED-verlichting inzichtelijk voor de kroegbaas.

Overstappen op LED-verlichting  is de toekomst, goed voor milieu en de portemonnee. Ruud Koornstra, Lemnis
“LED-verlichting verbruikt tot 90 procent minder energie en gaat tot 25 keer langer mee dan gloei- en halogeenlampen.” Dat kan leiden tot een besparing op de energierekening tot honderden euro’s per maand. “De terugverdientijd van led-verlichting is in veel gevallen nog geen jaar. Overstappen op LED-verlichting  is de toekomst, goed voor milieu en de portemonnee.”

99% fossiel

Onder het mom ‘Brewing a better future’ is Heineken sinds 2010 steeds sterker bezig met het verduurzamen van de eigen operaties. Doel van het programma is om de groenste bierbrouwer ter wereld te worden.

Vooral op het gebied van waterefficiëntie werpt dat zijn vruchten af blijkt uit het duurzaamheidsverslag over 2011. In 2011 daalde het watergebruik met 4,5 procent naar 4,3 hectoliter per hectoliter bier, cider, frisdrank en mineraalwater. In 2020 wil het bedrijf op 3,7 hectoliter zitten.

Op energiegebied blijft het voorlopig bij symbolische acties. Om één hectoliter drank te produceren had Heineken in 2011 nog 159 megajoule aan elektriciteit nodig, een verbetering van 4,2 procent. Hoewel Heineken geen kolen gebruikt, is het totale energieverbruik voor 99 procent fossiel.

Foto: The Environmental Blog