09-07-2015 09:43 | Door: Willemien Groot

De Italiaanse koffieproducent Lavazza heeft het 120-jarig bestaan gevierd met het eerste duurzaamheidsverslag.

Lavazza is marktleider in Italië, waar het concern zo’n 17 miljoen koppen koffie per jaar serveert. Wereldwijd staat Lavazza op de zevende plaats. Niet eerder publiceerde het concern over de eigen duurzame operaties. Uit het eerste duurzaamheidsverslag over 2014 blijkt vooral hoe het bedrijf er nu voorstaat.

CO2-uitstoot

De elektriciteit voor de vier Italiaanse koffiebranderijen van Lavazza is sinds 2014 volledig afkomstig uit duurzame bronnen, onder meer zon en wind. Voor verwarming en productieprocessen zijn de installaties nog afhankelijk van gas. 

De directe CO2-uitstoot van het hele concern per ton product, inclusief de diesel voor vrachtwagens, daalde het afgelopen jaar met 17 procent ten opzichte van 2012. Volgens het bedrijf is dit vooral het gevolg van energiebesparende maatregelen in de fabrieken.

Milieuvoetafdruk

Lavazza gebruikt voor de inkoop van koffiebonen en de verkoop van koffieproducten deels gecertificeerde grondstoffen. Volgens het verslag is de fabriek in Torino het verst gevorderd. De branderij heeft zowel een Utz-cerficaat als een certificering van de Rainforest Alliance. De productiefaciliteit in Gattinara heeft alleen het stempel van de Rainforest Alliance. In de meest recente ranglijst van de merkenvergelijkingssite Rank a Brand scoort Lavazza met een D-waardering lager dan gemiddeld. Vooral omdat het bedrijf weinig gegevens verstrekt.

Het concern besteedt in het verslag veel aandacht aan de introductie van de eerste volledig biobased koffiecup, eerder dit jaar, voor de eigen expressomachines. De biobased cup is volledig composteerbaar. Het papier en karton voor verpakkingen bestaat voor 90 procent uit gerecyclede materialen. Daarnaast bespaarde het bedrijf waar mogelijk op de hoeveelheid plastic en aluminium voor koffieverpakkingen.

Het bedrijf schrijft nog weinig zicht te hebben op de volledige milieuvoetafdruk van het bedrijf en de toeleveringsketen. Een Life Cycle Assessment (LCA) moet de relevante gegevens opleveren. Op basis daarvan formuleert Lavazza voor de komende jaren een aantal concrete duurzaamheidsdoelstellingen. 

 

Bron: Lavazza | Foto: IK's World Trip,via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)